Zestátnit ČSA? Risk s nejasným výsledkem
/ANALÝZA/ Je to hezký protimluv: prezident Miloš Zeman podporuje záměr vlády koupit v případě nutnosti podíl v Českých aeroliniích (ČSA). Prezident to v neděli řekl v rozhovoru na Frekvenci 1. Ve stejném interview přitom pravil, že hranice Česka by podle jeho názoru měly být na rok uzavřeny. Tudíž by se nelítalo. Co si o tom myslet?
Nehledě na slova hlavy státu, podstata problému kolem možného zestátnění (i částečného) ČSA je složitá a rozděluje politiky i ekonomy. Stát už ČSA vlastnil, a nedopadlo to dobře. Nynější soukromý vlastník ČSA – Smartwings Group – je téměř z poloviny vlastněn bohatou čínskou společností Citic Group, která by v „ideálním světě“ mohla finance půjčit.
Naopak stát má teď „svých dluhů“ dost. Včera projednávaný schodek státního rozpočtu 300 miliard korun je jenom začátek.
„Myslím, že pokud něco sanovat v případě hluboké krize, tak by to byla např. Škoda Auto. Ale zachraňovat v tuto chvíli něco jako čínsko-českou firmu, která nemá strategický význam, by bylo vyhazování peněz,“ říká například šéf svazu obchodu Tomáš Prouza. Podívejte se na některé argumenty pro i proti.