Jaroslav Nahodil z Třebíče nedávno zdědil garáž s hromadou kovového harampádí a se škodovkou na odpis. Rozhodl se, že auto i starý šrot udá v některém kovošrotu. Začal se pídit po cenách a dopátral se zajímavých informací.

„Jednak mi došlo, že nízké ceny kovového odpadu z nedávné minulosti jsou pryč, už se zase vykupuje za dobré peníze. A na stránkách jaroměřického Ekometal Šrotu jsem objevil lákavou nabídku. Vykupují autovraky za tisícovku, a ještě pro ně přijedou, a cesťák si neúčtují,“ řekl Nahodil.

Jeho slova potvrdil majitel zmíněné provozovny Roman Pevný. „Asi nejhorší období byl konec roku 2008 a rok následující. Ale už loni šly ceny zase pomalu nahoru a po Novém roce vyskočily o dvě koruny na kilogram,“ objasnil Pevný. Zatímco před dvěma lety se v jaroměřické provozovně vykoupilo jen okolo padesáti tun měsíčně, nyní je to 200 až 300 tun každý měsíc. Lidé už lepší výkupní ceny objevili.

„Prodáváme šrot do ostravského Mittalu, Třineckých železáren a do Žďasu Žďár nad Sázavou,“ doplnil Pevný.

Podobně hodnotí situaci na trhu s kovovým odpadem v třebíčském Kovo­šrotu i v moravskobudějovické firmě Ferrum.

Zloději kovů

Co když se ale objeví zákazník třeba s novými měděnými okapy? „Měli jsme tu nedávno takový případ. Oznámil jsem to na policii, ukázalo se, že parapety jsou z nové školní tělocvičny v Jaroměřicích,“ podotkl Roman Pevný.

Ze zákona platí omezení na výkup pietních věcí – křížů a uren, stejně tak součástí drážního zabezpečení a kanalizace – poklopů. Může je prodávat firma, ne jednotlivec. Má se tak předejít krádežím.

Ceny kovového šrotu na Třebíčsku.