Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Krize si vybrala daň i ve firmě Botas

Chrudimsko - Skutečský výrobce sportovní obuvi za loňský rok skončil ve ztrátě. Na letošní rok chystá firma několik novinek.

17.5.2011
SDÍLEJ:

Ve Skutči obdržel prezident Václav Klaus (uprostřed vedle skutečského starosty Pavla Novotného) jako dárek na památku mimo jiné i botasky, které se zde vyrábějí. Foto: Petr Sedlák

Výrobce sportovní obuvi a bruslí, skutečská společnost Botas, skončila v loňském roce se ztrátou 13,6 milionu korun. Rok předtím činila ztráta devět milionů korun. V předchozích letech firma většinou končila s mírným ziskem.

V roce 2007 společnost vydělala přes šest milionů korun, v roce 2008 činil čistý zisk 309 000 korun. Podle předsedy představenstva společnosti Petra Lajžnera byl důvodem loňské ztráty podniku značný pokles obratu na některých exportních trzích.

Společnost Botas nabízí zhruba 60 modelů letní produkce obuvi a dalších 35 modelů zimní sportovní obuvi včetně doplňků.

Chystají se novinky

„V letošním roce chystáme několik novinek ve všech kategoriích, zmínil bych nové modely v tolik úspěšném retro stylu,“ uvedl Lajžner.

Historie podniku se začala psát v roce 1949. Svého vrcholu dosáhly boty ze Skutče v roce 1984, v němž jich bylo podle statistik podniku vyrobeno 2,6 milionu párů. Největší část produkce tehdy mířila do Sovětského svazu, dále pak do dalších pětatřiceti zemí světa včetně USA nebo Kanady.

V 60. až 80. letech minulého století firma pod hlavičkou Botana vyráběla populární botasky.

Od klasických botasek po prezidentské "Václavky"

Firma Botas vyrabí "botasky" již od roku 1966, kdy přišla s modelem Classic. Ten byl navržen navržen Marcelem Scheinpflugem, poté prošel v osmdesátých letech minulého století značnou modernizací. Původní materiálem byla kůže mongolských koní, poté se přešlo na syntetický materiál. Comeback klasických "botasek" přišel v roce 2005, kdy se tato obuv zařadila mezi 100 českých designérských ikon.

V roce 2008 si je vybrali tehdejší studenti grafického designu a vizuální komunikace na Vysoké škole umělecko-průmyslové v Praze Jan Kloss a Jakub Korouš jako základ pro školní projekt „botas 66“ a vyhráli s ním cenu za evropský design ( ED – Awards) ve Stockholmu.

Díky jejich spolupráci s firmou Botas pak vznikla pro sezonu 2009/10 kolekce 13 rozmanitých opět usňových modelů, která získala třetí místo v kategorii Výrobce roku prestižní ceny Czech Grand Design za rok 2008, modely byly poté v roce 2009 vybrány representovat Český průmysl na akci Czech Selection v italském Miláně.

U příležitosti návštěvy města Skutče prezidentským párem v roce 2009 pak byl vytvořen model Prezident, pracovně nazvaný „Václavky“.

Čtěte také: Firmy: krize nás naučila lépe hospodařit

(čtk, red)

17.5.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto
9 11

Alkohol nezletilým prodali v 16 brněnských obchodech, zjistili inspektoři

Podporujete, aby homosexuální páry mohly adoptovat děti?
4 33

Jak to vidí Petr Koděra: Konečně se do sebe opřeli

Zachycené zvuky nepocházely z ponorky, pátrání je stále neúspěšné

Zvuky v moři, které během pondělí zachytily sonary záchranářů, nevydávala zmizelá armádní ponorka A.R.A. San Juan. S odvoláním na mluvčího argentinského námořnictva Enriqueho Balbiho o tom informovala agentura AP.

Česká televize točí podle reálných kauz. Metanolová aféra se dočká plátna

Metanol a Dukla 61 – filmy podle skutečných událostí, které právě natáčí Česká televize. Zatímco ten první pojednává o takzvané metanolové aféře, při níž jen v Česku zemřelo  49 lidí a více než stovku dalších obětí čekaly trvalé zdravotní následky, druhý je inspirovaný událostmi léta 1961, kdy při havárii v havířovském dole Dukla zahynulo 108 horníků.

Stavba dálnice D7 nabrala skluz, auta na nový úsek vyjedou později

/FOTOGALERIE/ Termín dokončení dálnice D7 ještě není oficiálně stanoven. Mělo by to být v průběhu léta.

Lanovka na Petříně, v zoo a na Smíchově. Které další Praha plánuje?

Pražské lanovky. V metropoli najdeme sice jen tři, ale za to jsou všechny něčím unikátní. Praha se tak pyšní lanovkou z konce 19. století, lanovkou s nejmenším převýšením v celé České republice a nejmenší lanovkou, o které často Pražané nemají ani tušení. Na jaké další lanové dráhy se můžete těšit v budoucnu?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT