Krizový management tvoří tým expertů v čele s ředitelkou Štěpánkou Heřmánkovou. Ta předtím působila v rezortu obrany, kde jako ministerský rada řídila problematiku ústavní zdravotní péče u vojenských poskytovatelů zdravotních služeb. Prioritním úkolem krizového managementu je podle ní úspěšně provést reorganizaci ve smyslu rozhodnutí soudu a připravit ji na příchod nového vlastníka.

„Nejdůležitější pro celý náš tým je stabilizovat nemocnici a vrátit ji jejímu poslání, pro které byla postavena," říká ředitelka. Péče o nemocné se zde datuje už od roku 1780. Dnes je nemocnice především léčebnou dlouhodobě nemocných

„Nemocnice prošla během krátké doby od mého nástupu mnoha výběrovými řízeními a má uzavřeny smluvní vtahy se všemi zdravotními pojišťovnami," shrnuje výsledky práce za poslední půlrok Heřmánková.

Kolaps nemocnice se podařilo odvrátit

„První pozitivní zprávou, kterou jsem ve své nové funkci zaznamenala, byla informace o vyvložkování komína a zapojení nového kotle," vzpomíná Štěpánka Heřmánková. Nastoupila do ní 1. září 2016. Výhled na blížící se podzim a zimu s pacienty v nevytopených prostorách ji v tom okamžiku děsil víc než ekonomická situace firmy.

Do stavu blízkého kolapsu a mnohamilionových dluhů přivedlo toto zdravotnické zařízení jeho někdejší vedení dosazené tehdejším majitelem a jednatelem společnosti Nemocnice sv. Alžběty spol. s r.o. Janem Zívalem. Svého času se o něj začala zajímat i pražská hospodářská kriminálka. Jenže před dvěma lety zemřel při lyžování v cizině.

Podle výsledků kontroly Ministerstva financí ČR ve Všeobecné zdravotní pojišťovně, které byly zveřejněny v lednu letošního roku, se měla nemocnice mezi lety 2009 a 2014 podílet na vyvádění desetimilionových částek z pojišťovny. Dělo se to prostřednictvím pražské laboratoře OmniLab, která si nechávala proplácet fiktivní rozbory. Majitelem a statutárním zástupcem laboratoře byl rovněž Zíval.

Krizový management se od minulosti, spojené s bývalým majitelem, odstřihl odvoláním jednatele a výkonné ředitelky. „Postupně jsme obnovili vztahy s jednotlivými poskytovateli služeb, nakoupili zdravotnický materiál, ale také dostatečné množství prádla, myčky nádobí, vymalovali jsme jednotlivé stanice," vypočítává Heřmánková.

Správcem i sestrou na ambulanci

Přes své bohaté manažerské zkušenosti se podle svých slov stávala ředitelka spíš správcem historické budovy. „Původní profesí jsem všeobecná sestra a porodní asistentka, takže jsem se zapojila i do každodenního provozu nemocnice, alespoň v podobě sanitárních prací a jako sestra na ambulanci," dodává Heřmánková.

Podle ní je velmi důležité znát jednotlivé úseky pracoviště, kromě ambulantního a lůžkového provozu třeba také závodní kuchyni. K tomu patří i pravidelná ochutnávka jednotlivých diet, které jsou podávány pacientům.

„Od prvopočátku jsem si plně uvědomovala, že podpora a pomoc veškerého personálu nemocnice je ta nejdůležitější část úkolu, který byl splněn." Jak sama zdůrazňuje, patří všem velké poděkování. Díky tomu je dnes Nemocnice sv. Alžběty jednou z mála zdravotnických zařízení, která je plně saturována lékařským a nelékařským zdravotnickým personálem.