Posilování české ekonomiky přináší i jistý růst zájmu o havarijní pojištění. Loňská statistika České asociace pojišťoven hlásí 1,9 milionu pojištěných vozů, což je asi pětina všech.

Relativně větší zájem spotřebitelů o havarijní pojištění souvisí možná i s tím, že v posledních letech na silnicích přibývá nových automobilů. Jejich prodej vzrostl loni o dvacet procent na rekordních 230 857 kusů.

Střet se zvěří

Zájem o havarijní pojištění zřejmě posiluje i jeho klesající cena. V loňském roce se snížilo průměrné pojistné oproti roku 2014 o necelá dvě procenta na 8 148 korun. Na výši pojistného se tak odráží dlouhodobě klesající ceny nových vozidel.

Pojištěný řidič, který zaviní nehodu, dostane peníze na opravu vlastního automobilu z havarijního pojištění. Jinak by hradil škodu sám.

Při sjednávání je důležité myslet na správný výběr jednotlivých druhů rizika, které má pojištění pokrýt. Je možné sjednat si tuto ochranu v takzvaném komplexním rozsahu, takže se pak vztahuje na havárie, škody způsobené živelní událostí, odcizení celého vozu nebo jeho části a vandalismus. Pojistka v plném rozsahu se však vždy nevyplatí.

Při srážce se zvěří však rozhodně ano. Počet těchto nehod podle policie každoročně narůstá. Ke střetu se zvěří dochází pochopitelně nejčastěji na okresních silnicích blízko lesů, ale klidně i v širším centru měst. Střet s vysokou nebo černou zvěří znamená zpravidla desetitisícové škody. Je dobré vědět, že k nehodě se zvířetem se musí volat policie.

Ochrana před živly

Další okolnost ochrana před živly. Nad tímto nebezpečím (zahrnuje krupobití, vichřici, požár, povodeň, záplavu, úder blesku, zřícení skal, sesuv laviny a zemětřesení) se vyplatí popřemýšlet nejen u novějších vozidel. U těch starších je sice nižší například riziko odcizení, ale živly stáří auta nerozlišují, ničí ve stejné míře starší i novější modely.

Jak plynou roky, cena auta klesá, ale pojišťovna ji ve smlouvě o havarijním pojištění až na některé výjimky automaticky nesnižuje. Výdělek je výdělek, dalo by se říct. Nehledě na to by však motorista měl myslet sám na sebe. U havarijního pojištění je proto ideální snížit pojistnou částku na úroveň skutečné tržní hodnoty vozidla každý rok. Ta klesá nejvýrazněji u nového auta.

V prvních dvou letech se vyplatí přepočítat parametry smlouvy o havarijním pojištění vždy po roce, v dalších letech stačí aktualizovat smlouvu každé dva roky. Cílem je neplatit zbytečně ani korunu.

U novějších vozidel je jistější volit komplexní variantu havarijního pojištění, zatímco u starších postačí pojistit si jen ty druhy rizika, které řidič považuje za největší.

Havarijní pojištění se vyplatí sjednat spolu s povinným ručením. Je tak možné převést bonus z povinného ručení na havarijní pojištění a rovněž získat slevu za využití obou služeb v jednom balíčku.

JIŘÍ PATÁK
Autor je ředitelem portálu Chytrýhonza.cz.