Deník

Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Kvůli výhodám pro ekologické kamiony přijde stát o stovky milionů

Praha – Kvůli zvýhodnění pro ekologicky šetrné kamiony přijde letos stát o stovky milionů korun. O tolik se podle prvních odhadů sníží výběr kamionového mýtného proti původně předpokládaným 8,3 miliardy korun. Řekl to ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) Tomáš Čoček. Za leden kamionoví dopravci na mýtném zaplatili 661,4 milionu korun, meziročně o 4,2 procenta mé­ně.

8.2.2013
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Milan Jaroš

Lednový pokles výběrů je teprve druhým meziročním snížením objemu vybraného mýta od roku 2011, kdy začal dvouletý cyklus zvyšování mýtných sazeb, které o 25 procent vzrostly na začátku roku 2011 a pak i v lednu 2012. Poprvé výnosy klesly loni v prosinci. Zvýšení sazeb se přitom vyhnulo nejekologičtějším nákladním autům s emisní třídou Euro V. a vyšší, které nyní podle Čočka tvoří více než polovinu kamionů na českých silnicích. Přestože dopravní intenzita na českých dálnicích roste, stát vybírá méně peněz.

Podíl kamionů v nejekologičtější třídě navíc podle mýtných statistik strmě stoupá. Vloni se tato vozidla na celkových výběrech mýtného podílela 36 procenty, letos v lednu provozovatelé těchto vozidel zaplatili 47 procent všech poplatků. Podle smluvního provozovatele mýtného systému, kterým je společnost Kapsch, je pravděpodobné, že v únoru meziroční výběr mýtného klesne až o devět procent. To bude ale způsobeno mimo jiné i tím, že letošní únor bude mít proti loňsku o den méně.

Rychlost, s jakou byli autodopravci schopni obměnit vozidlový park, překvapila resort dopravy už v minulém roce. Tehdy ministerstvo financí předpokládalo výběr mýtného přesahující hranici deseti miliard korun. Ve skutečnosti se ale především kvůli přesunu vozidel do ekologičtějších tříd vybralo jen 8,7 miliardy Kč. Odhad pro rok 2013 ve výši 8,3 miliardy korun, na kterém se SFDI s ministerstvem financí shodl, bude podle Čočka nakonec vybrané sumě blíže než loni.

Stát vybírá elektronické mýto na zhruba 1300 kilometrech převážně rychlostních komunikací. V elektronickém mýtném systému je zaregistrováno na 638.000 aktivních uživatelů, tedy držitelů palubních jednotek. Od roku 2010 se mýtná povinnost rozšířila také na všechny automobily s hmotností nad 3,5 tuny, v roce 2011 přibyla zvýhodněná kategorie pro autobusy.

Autor: ČTK

8.2.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Irácká armáda vtrhla do Kirkuku.
17

Irácký Kurdistán pozastavil přípravu voleb, v oblasti sílí spory

Vteřiny dne

Vteřiny dne. Rychlý přehled pro ty, kteří nemají čas číst

VIDEO: V Ostravě padl rekord. Tatrovka se vydrápala na kovové monstrum

/FOTOGALERIE/ Podívaná, z níž se tajil dech a běhal mráz po zádech, se ve středu odpoledne naskytla návštěvníkům Centra bezpečné jízdy Libros v Ostravě-Přívoze.

Miliardář Soros převedl většinu svého zbylého jmění na Fond otevřené společnosti

Investor George Soros převedl 18 miliard dolarů na jím založenou síť neziskových organizací Fond otevřené společnosti, která je podle mediálních ohlasů druhou největší filantropickou grantovou skupinou v USA. Částka představuje většinu odhadovaného Sorosova jmění.

Evropský soud: minimální výška coby podmínka pro přijetí k policii omezuje ženy

Požadování téže minimální výšky pro muže i ženy, ucházející se o práci u policie, je pro ženy diskriminující. Rozhodl o tom Soudní dvůr Evropské unie.

Merkelová začala jednat o budoucí německé vládě. Její pozice je oslabená

Německá kancléřka Angela Merkelová podnikla ve středu první zkusmé kroky k vytvoření nové spolkové vlády. Potenciálně obtížná jednání by měla vést ke vzniku národní koalice konzervativců (CDU/CSU), svobodných demokratů podporujících podnikání (FDP) a Zelených. Kancléřka má ale oslabenou pozici.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení