"Neudělil jsem výjimku ze zákona o ochraně přírody a krajiny. Stavba vodního stupně Přelouč není opodstatněná. Pro zdejší přírodu by znamenala razantní zásah,“ odůvodnil Bursík. Podle odborníků ministerstva je projekt problematický z mnoha důvodů.

Zájmy stavby podle nich nepřevažují nad zájmy ochrany přírody. „Jedním z argumentů pro stavbu byla nutnost zajištění protipovodňové ochrany. Ale pro protipovodňová opatření není tak radikální stavba nutná. Zásadní význam oblasti navíc dokládá několik studií,“ říká ředitelka odboru zvláště chráněných částí přírody Alena Vopálková.

Mezi hlavní argumenty Ředitelství vodních cest ovšem patří možnosti splavnit Labe od Pardubic až do Hamburku. „Možnost splavnosti Labe je velmi nejistá. Vše zásadně naráží na fakt, že není splavné u Střekova. Za takových podmínek by se ani kanál u Přelouče nevyužil,“ namítá poradce ministra Aleš Kuták. „Navíc železnice bude mít v roce 2020 v tomto úseku volnou kapacitu v desetinásobku toho, co od přepravy po řece čeká investor,“ dodává.

Kraj takové rozhodnutí netěší. Investici do dopravy vidí jako velmi důležitou. „Byla by chyba, kdyby se investice neuskutečnila. Je tu návaznost na potřeby letiště. Ale jakákoli dopravní stavba je u nás vítaná,“ popisuje primátor Pardubic Jaroslav Chmel. Obavy ze ztráty přiznaných finančních prostředků je ale zbytečná. Ministerstvo dopravy peníze v kraji nechá. „Neuvažujeme o novém projektu na stavbu kanálu. Ale finanční částka určená pro jeho stavbu bude přesměrována na jinou investici,“ potvrdil Deníku Jan Cízlar zministerstva.

Zakázku pro Ředitelství vodních cest mělo stavět konsorcium stavebních firem Skanska DS a OHL. Hodnota zakázky je skoro dvě miliardy korun. Vzniknout měl více než tříkilometrový kanál, plavební komora s vraty a nová přemostění.