Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Lada Niva byla předchůdcem dnešních terénních aut

RUSKO - Zájemce o terénní vůz, který by byl alespoň trochu pohodlný i při jízdě po silnici, neměl před 30 lety příliš na výběr. Taková auta, na rozdíl ode dneška, tehdy vyrábělo jen několik značek - například americký Jeep, britský Land Rover, německý Mercedes či japonská Toyota.

3.4.2007
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/archiv

Ve druhé polovině 70. let mezi ně přibyla i tehdy sovětská automobilka VAZ s modelem 2121. První sériový vůz, známější pod jménem Lada Niva, sjel z výrobního pásu 5. dubna 1977.

Důvod, proč sovětská automobilka, do té doby vyrábějící licenční variace na Fiat 124, přišla s prvním vlastním typem, byl jednoduchý. Nedozírné pláně Sovětského svazu pokrývala jen řídká síť kvalitních silnic a přestože byl "žigulík", vyráběný od roku 1970, bytelné auto, všude přeci jen neprojel. Už v roce 1971 tedy zahájili sovětští konstruktéři práce na voze s pohonem všech čtyř kol, schopným zdolat i náročný terén.

Nejprve zkonstruovali lehký otevřený vůz s plátěnou střechou, podobný německému terénnímu automobilu DKW Munga. Poháněl ho motor o objemu 1,3 litru, převzatý z první lady. Poměrně slabá pohonná jednotka se ale v terénu neosvědčila. V roce 1973 proto tvůrci původní koncept opustili. Nakonec použili karoserii, založenou na konceptu malého třídveřového automobilu VAZ-1101 Čeburaška (který se nikdy sériově nevyráběl) a pod kapotu zabudovali silnější šestnáctistovku.

V roce 1976, po třech letech zkoušek v náročném terénu všeho druhu, továrna Ladu Nivu oficiálně představila. Na svou dobu revoluční vůz se samonosnou třídveřovou karoserií, nezávislým zavěšením kol, stálým pohonem 4x4, redukcí převodů a uzávěrkou mezinápravového diferenciálu byl schopen brodit se 60 cm hlubokou vodou, jet v metru sněhu a zdolat šedesátiprocentní stoupání. Interiérem se tehdy niva vyrovnala řadě automobilů nižší střední třídy.

V roce 1978 se Lada Niva představila světu na autosalonu v Paříži a vůz, který měl původně hlavně "řešit otázku motorizace sovětského venkova", se začal úspěšně prodávat i na Západě. Na popularitě nivě přidal i československý seriál Návštěvníci, ve kterém parta falešných zeměměřičů, vyslaných z 25. století do roku 1984, používala právě Ladu Nivu, i když upravenou. Jakkoli je toto auto univerzální, ve skutečnosti neumí měnit barvu ani se podhrabávat pod městem - a už vůbec ne cestovat časem.

V autosalonech prodávajících dnes vozy Lada si člověk může připadat trochu jako v minulosti, a to právě díky nivě. Ta se totiž téměř nezměněná vyrábí i po 30 letech. Jen původní karburátorovou pohonnou jednotku nahradil v roce 1993 motor se vstřikováním, obnovou prošel exteriér i interiér a přibyla užitková verze. Konkurence ale nezaspala a objevují se stále pohodlnější jeepy, mercedesy, landrovery, ale i volkswageny či hyundaie, schopné zdolat lehčí terén.

3.4.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto
13

Čeští uživatelé mobilního bankovnictví jsou v ohrožení. ESET varuje před virem

Záchranná loď Aquarius 2
5 10

Migranti se zatím do Marseille nepodívají. Loď Aquarius nesmí do přístavu

VÍME PRVNÍ

Světová jednička ve výrobě motorových brzd otevře továrnu u Brna, první v Evropě

Americká firma Jacobs Vehicle Systems otevře příští rok továrnu v průmyslové zóně v Modřicích u Brna. Půjde o první závod společnosti v Evropě, ročně by se v něm mělo montovat kolem 100 tisíc motorových brzd pro těžká nákladní vozidla světoznámých značek. Firma, která je ve svém oboru světovým lídrem, nyní vyrábí v domovských Spojených státech a v Číně.

Zeman viní z kůrovcové kalamity ekologické aktivisty

Kůrovcová kalamita dramaticky mění krajinu na řadě míst Olomouckého kraje. Vlivem sucha se škůdcům daří a jejich invazi se zatím nepodařilo zastavit.

Řidič trolejbusu si vzal pasažérku. Oddával je šéf představenstva

Nevšední svatební obřad proběhl během uplynulého víkendu v Opavě.

Michael Kors převezme módní dům Versace. Zaplatí za něj téměř 47 miliard korun

Americký výrobce oblečení a doplňků Michael Kors vstupuje na trh s luxusní evropskou módou. Za 1,83 miliardy eur (46,9 miliardy korun) převezme věhlasný italský módní dům Versace. Ten se tak stane zatím poslední tradiční italskou značku, která přejde do cizích rukou. V úterý to ve společném prohlášení oznámily obě firmy.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT