Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Legendární tramvaje T3 vozí Pražany už půl století

Praha - Před půl stoletím, 21. listopadu 1962, byly v Praze poprvé nasazeny do pravidelného provozu legendární tramvaje typu T3. V modernizované podobě jezdí po metropoli dodnes a tvoří 40 procent vozového parku pražského dopravního podniku.

20.11.2012 2
SDÍLEJ:

PŘED I PO REVOLUCI. Tramvaj T3 patří dodnes ke stálicím pražské MHD.Foto: DENÍK/Vít Šimánek

"Té trojky" sloužily kromě Prahy v řadě dalších měst doma i v zahraničí a celkem jich podnik ČKD Tatra Smíchov vyrobil neuvěřitelných 13.713 kusů.

U zrodu tramvaje T3 stál hlavní konstruktér Antonín Honzík a designér František Kardaus. Právě jemu tyto vozy vděčí za svůj nadčasový vzhled s typickými kulatými světlomety a vysokým "čelem" nad předním oknem.

Tramvaje T3 byly veřejnosti poprvé představeny v roce 1960 na veletrhu v Brně a již od června následujícího roku mohli Pražané prototyp spatřit při zkušebních jízdách. Do ostrého provozu byly "té trojky" nasazeny koncem roku 1962. Nejprve jezdily na lince číslo 4, tedy ze Zlíchova do Hostivaře. Postupem času se dočkaly i další tratě a v květnu 1974 tramvaje T3 definitivně nahradily své dvounápravové předchůdkyně.

Od zahájení výroby do roku 1976 bylo pražskému dopravnímu podniku dodáno 892 tramvají T3. V 80. letech přibylo ještě 292 tramvají mírně pozměněného provedení, označovaného jako T3SU a T3SUCS. Zatímco provoz původních "té trojek" byl ukončen v loňském roce, od něj odvozené typy brázdí ulice hlavního města dodnes.

V souvislosti s tramvajemi T3 se nelze nezmínit o typických sedačkách ze sklolaminátu. Ty do nich byly montovány od roku 1964 a podle mnohých cestujících poskytují dodnes nepřekonanou míru pohodlí.

Autor: ČTK

20.11.2012 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:
Jana Novotná (uprostřed) dostala jako první Češka Cenu za vynikající výkony ve Fed Cupu.
14

Rozhovor s Novotnou? Zdvořilost, šarm a jasné názory

Podporujete, aby homosexuální páry mohly adoptovat děti?
10 23

Jak to vidí Petr Koděra: Konečně se do sebe opřeli

Studenti vyzpovídali uchazeče o Hrad. Nejvíce je přesvědčil Jiří Drahoš

/VIDEO, ANKETA/ Netradiční debatu s prezidentskými kandidáty uspořádal v pondělí Deník. Šestice uchazečů o Pražský hrad diskutovala ve vlaku z Prahy do Ústí nad Labem a zpět. 

Česká televize točí podle reálných kauz. Metanolová aféra se dočká plátna

Metanol a Dukla 61 – filmy podle skutečných událostí, které právě natáčí Česká televize. Zatímco ten první pojednává o takzvané metanolové aféře, při níž jen v Česku zemřelo  49 lidí a více než stovku dalších obětí čekaly trvalé zdravotní následky, druhý je inspirovaný událostmi léta 1961, kdy při havárii v havířovském dole Dukla zahynulo 108 horníků.

Stavba dálnice D7 nabrala skluz, auta na nový úsek vyjedou později

/FOTOGALERIE/ Termín dokončení dálnice D7 ještě není oficiálně stanoven. Mělo by to být v průběhu léta.

Lanovka na Petříně, v zoo a na Smíchově. Které další Praha plánuje?

Pražské lanovky. V metropoli najdeme sice jen tři, ale za to jsou všechny něčím unikátní. Praha se tak pyšní lanovkou z konce 19. století, lanovkou s nejmenším převýšením v celé České republice a nejmenší lanovkou, o které často Pražané nemají ani tušení. Na jaké další lanové dráhy se můžete těšit v budoucnu?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT