Leo Express příští rok slaví deset let od založení. A k výročí by rád dostal zakázky na zajištění železniční dopravy v krajích, které by mu pomohly vybřednout z červených čísel. Na lokálkách totiž cenová válka, která osekala jeho zisky na trati Praha–Ostrava, prakticky nehrozí.

Protože je většina tratí v gesci krajů neelektrifikovaných a stávající plně vytížená pětihlavá flotila Leo Expressu naopak elektrická, padla logicky volba na dieselové vlaky. Firma Leoše Novotného mladšího si je nebude kupovat, pouze si je dlouhodobě pronajala.

Railjet Českých drah pro trasu Praha-Brno-Břeclav-Vídeň
Vlakem do Prahy? Pro Liberecké nesmysl, na Moravě žhavý trend

„Zájem o železniční dopravu v České republice roste, ale rozvoj brzdí zejména kvalita vlaků a služeb,“ je přesvědčen ředitel Leo Expressu Peter Köhler. Od pronajatých jednotek si mimo jiné slibuje nízké provozní náklady a malou hlučnost.

Jedná se celkem o 15 jednotek, z toho 11 s kapacitou 120 míst a čtyři s kapacitou 70 míst. Všechny jednotky jsou nízkopodlažní, klimatizované, vybavené Wi-Fi připojením a zásuvkami, včetně USB. Vlaky, které dosud jezdí především v Německu a v Dánsku, mohou být vybaveny také automaty na jízdenky nebo občerstvení. Jejich nejvyšší rychlost je 120 km/h.

Elektrická jednotka Pesa Elf II
Železniční revoluce začala na Ústecku. Boje nyní propuknou po celé zemi

Leo Express už v současné době jedná s několika kraji o podmínkách nasazení těchto jednotek od prosince 2019, kdy končí desetileté memorandum zajišťující dominanci národního dopravce. Jednotky bude mít dopravce k dispozici už od začátku příštího roku. Nejprve podstoupí úpravy interiéru a zabezpečení nutného pro provoz v České republice.

Leo Express je s podílem 1,3 procent na dopravních výkonech druhým největším soukromým železničním dopravcem v zemi. V roce 2016 zvýšil obrat na téměř 300 milionů korun, spolu s tím však zároveň prohloubil provozní ztrátu na více než 70 milionů. Jeho vlaky jezdí z Prahy na Slovácko, Ostravsko, do Košic a nejnověji také do Krakova. Kromě nich provozuje také autobusy a je partnerem německých společností Westbahn a FlixBus.

Ilustrační foto.
Místo dieselů elektrika. Na některé tratě v kraji se vyrazí nové soupravy