Zatím posledním případem je letecká skupina International Airlines Group (IAG), která se značkami jako British Airways či Iberia patří k největším na světě. Firma dnes ve zprávě pro investory oznámila, že seškrtá nabízenou kapacitou pro příští rok o 27 %, původně měla redukce dosáhnout 24 procent.

Jde o první rozhodnutí nového šéfa skupiny Luise Gallega, který se ujal vedení po Willie Walshovi. Dlouholetý předseda představenstva chtěl odejít už v březnu do důchodu. Kvůli vypuknutí koronavirové krize ale svůj odchod oddálil o půl roku. Walsh patří mezi nejrespektovanější manažery v letectví.

Od října do prosince bude nabízená kapacita na 40 % stejného období v loňském roce, původně měla být kapacita seškrtána jen o 46 %. Podle IAG obnovování poptávky závisí velmi na přístupu jednotlivých států. „Tam, kde došlo k otevření trhů bez omezení, poptávka se vrátila velmi rychle,“ uvedla IAG v prohlášení. Firma očekává návrat k normálu až v roce 2023.

Škrty ze ztráty ještě do konce roku

Letecká skupina IAG i přes škrty věří, že už v posledním čtvrtletí se podaří dostat hospodaření z mínusu do kladných čísel, především díky velké redukci nákladů a optimalizaci sítě. Firma dnes oznámila zahájení úpisu akcií v hodnotě 2,74 miliardy eur. Největším akcionářem jsou Qatar Airways. Katarský dopravce již potvrdil, že upíše všechny akcie odpovídající jeho podílu. Akcie bude firma nabízet se slevou 36 % proti středečnímu kurzu na burze.

Zimní sezóna bývá pro letecké společnosti na severní polokouli kritická. Většina aerolinek bývá spíše ve ztrátě kvůli slabší poptávce a vydělávají přes léto. Se zisky z letní sezóny ale žádný dopravce do slabší části roku letos nevstoupí.

Pesimisticky nadcházející zimu vidí i Ryanair. Ten snížil svůj celoroční odhad počtu cestujících o dalších deset milionů. „Nadcházející zimu můžeme zcela odepsat,“ řekl šéf Ryanairu Michael O’Leary v rozhovoru pro agenturu Reuters. Firma očekává, že uzavře některé základny a bude propouštět.

Očekává, že letecké společnosti budou o zákazníky v nadcházejících měsících bojovat hlavně cenou. Vychází přitom z vývoje na čínském trhu, kde se místní dopravci snaží nalákat lidi do letadel velkým zlevněním letenek.

Ryanair očekává, že v letošním finančním roce končícím v březnu příštího roku přepraví 50 milionů cestujících, o třetinu méně než v posledním roce.