Letiště u jihočeské metropole tak již nemusí pokračovat ve složitém získávání potřebných certifikací. „Letiště jsou nejen zálohy pro letový provoz, ale jsou i důležitou součástí rozvoje oblastí. Stát by tak měl menším vzdušným přístavům pomoci tím, že je letecky bude řídit státní firma,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka.

V České republice je v současné době šest veřejných mezinárodních letišť. Pět z nich má pravidelný provoz. Kromě největšího a nejvytíženějšího Letiště Václava Havla v Praze je to letecký areál v Brně, Ostravě, Pardubicích a Karlových Varech. O letecký provoz se stará ŘLP.

Přílet amerického bombardéru B-52 na letiště Leoše Janáčka, 13. září 2022, Mošnov
VIDEO: Přílet obra. U Ostravy přistál americký bombardér B-52

Nově se do seznamu zařadí i letiště v Plané u Českých Budějovic. To prošlo zásadní rekonstrukcí a modernizací za téměř dvě miliardy korun. Státní podnik řízení pohybu letadel v Budějovicích dlouhé měsíce odmítal kvůli svému našponovanému rozpočtu. Nakonec ale na základě dohody o změně financování regionálních letišť, na kterém našlo shodu ministerstvo dopravy, ŘLP a Jihočeský kraj, souhlasil. 

Poprvé v Česku

Provoz bude v první fázi řízen z tamní letištní věže. Už v příštím roce by měl řídící personál zvládat navádět letadla pomocí přístrojů v noci i za špatného počasí. Doposud zde smí přistávat de facto menší letadla, a to ještě za dobré viditelnosti a ve dne.

Stát by mohl převzít navádění letadel v Českých Budějovicích pod systém 'vzdálené věže'. V horizontu několika let by tak mohlo být Letiště České Budějovice řízené třeba z Ostravy. Jednali o tom 25. 8. 2022 mimo jiné ministr dopravy Martin Kupka (zcela vprStát by mohl převzít navádění letadel v Českých Budějovicích pod systém 'vzdálené věže'. Jednali o tom 25. 8. 2022 mimo jiné ministr dopravy Martin Kupka (vpravo) a jihočeský hejtman Martin Kuba (druhý zprava)Zdroj: Deník/Edwin OttaO výcvik se postará Řízení letového provozu. „Prvním krokem bude přístrojové přiblížení na neřízené letiště,“ potvrzuje ŘLP Richard Klíma. Jenže následovat bude krok, který zatím v Česku nemá obdoby. Českobudějovické letiště totiž bude prvním vzdušným přístavem u nás, na kterém se vyzkouší koncept s takzvaným Remote Tower.

Jedná se o systém, kdy jsou letadla naváděna na přistávací plochu ze vzdálené věže, tedy z jiného letiště. Jen místo pohledu z okna se dívají řídící provozu do panoramatických monitorů, kam jim přináší živý obraz kamery. K dispozici mají také meteorologické údaje, nechybí ani zvuk, komunikační či navigační zařízení.

Provoz na letišti na jihu Čech by mohl být takto zajištěn zhruba za čtyři roky, a to až z Ostravy. Systém je již využíván i v zahraničí – ve Švédsku, Norsku či Německu. V turistické sezoně by mohlo letiště u jihočeské metropole odbavit až osm větších letadel denně. O konkrétních aerolinkách vedení letiště nechce zatím spekulovat. „Je předčasné zmiňovat jakákoli jednání,“ reaguje mluvčí letiště Martina Vodičková.

Kvůli zpožděním a plánování výluk čelí Správa železnic a dopravci kritice cestujících
Místo sedmi let "jen" 2,5 roku. Správa železnic hájí abnormální zpoždění vlaků

Některá spojení jsou ale nasnadě. Například cestovní kancelář Čedok, která provozuje charterové lety i z regionálních letišť v Česku, zájem o odlety z jihu Čech nevylučuje. „Pokud získá letiště v Českých Budějovicích všechna oprávnění a bude otevřeno pro civilní letecký provoz, budeme o letech z Jihočeského kraje do budoucna uvažovat,“ potvrdila Deníku mluvčí cestovní kanceláře Kateřina Pavlíková.

Letiště České Budějovice by v budoucnu mohlo mít teoreticky podobnou vytíženost jako to v Pardubicích. O letních prázdninách tam prošlo odbavovacím terminálem téměř 72 tisíc cestujících. Obě města mají zhruba stejný počet obyvatel a je okolo nich větší aglomerace.