Letiště jí dalo název Prague Airport Passenger Terminal Design Study. Ta je reakcí i na velký nárůst počtu cestujících: za letošní rok čekají na Letišti Václava Havla rekordní počet odbavených pasažérů.

„Jde o úvodní studii, díky které získáme větší představu o budoucí podobě terminálů letiště, než dosud máme,“ uvedla mluvčí Marika Janoušková. Kromě architektonického řešení má z návrhu vzejít i technický a provozní model. „Abychom získali představu, jak bude zajištěn provoz a jak bude objekt funkční při zátěži,“ doplnila Janoušková.

Rozlehlý terminál

Studie by měla být hotová v létě příštího roku, její autoři přitom získají téměř desetiletou smlouvu, jejíž součástí bude i dozor nad další přípravou a realizací stavby. Vedení své představy nastínilo už na jaře u příležitosti osmdesátin letiště. Rozlehlá přístavba terminálu 2 má mimo jiné rozšířit počet stojánek z dnešních 50 na 75, ze čtyř na 18 by měl vzrůst počet můstků pro velkokapacitní letouny typu Airbus A380.

Letiště plánuje až sedm nových odbavovacích ostrovů se 170 přepážkami. Dnes jich je v terminálu 60. Termíny vedení firmy zatím neupřesnilo, uvažuje ale zhruba o horizontu deseti let. Náklady odhaduje na devět miliard. Zhruba stejnou částku si vyžádá i nová ranvej, jejíž stavba by měla začít počátkem dvacátých let.

Loni letištěm prošlo rekordních 13 milionů cestujících, letos je takřka jisté pokoření hranice 14 milionů cestujících. Jen za červenec, ze kdy jsou poslední statistiky, prošlo letištěm 1,703 milionu cestujících, což je nejvyšší počet pasažérů za jeden měsíc v historii letiště. Meziročně jde o nárůst o 17,08 procenta, za celý rok pak o 20 procent.

Slabina? Špatné spojení

Ruzyně letos roste dvakrát rychleji, než je evropský průměr. Pomáhá tomu jak domácí poptávka, tak velký zájem zahraničních turistů. Velkou slabinou ale zůstává doprava na letiště, což ukázal i včerejší provoz. Kvůli frézování vozovky ulice K Letišti nabíraly například autobusy až hodinové zpoždění. O železničním napojení se přitom dál jen roky mluví.