Pro zahájení stávkové pohotovosti hlasovalo 95 procent letušek a stevardů, řekla Posová. Ve středu o ní budou rozhodovat také piloti ČSA.

Kolektivní vyjednávání v ČSA trvá od loňského podzimu. V únoru, po vypršení platnosti staré kolektivní smlouvy, prosadilo vedení společnosti razantní snížení platů provozních zaměstnanců. Mzdy některých letušek a pilotů klesly v únoru podle odborů až o 40 procent. Základní hrubý plat letušky podle nového mzdového výměru se tak snížil až na 15.000 korun. K tomu je ale podle ČSA ještě nutné započíst několik tisíc korun, které dostávají na dietách a kapesném. Při započtení průměrně odlétaných 61 hodin činí podle ČSA čistý výdělek letušek zhruba 29.000 korun měsíčně. Piloti berou v rozmezí od 50.000 do více než 100.000 korun měsíčně. Záleží na počtu odlétaných let a na tom, zda pilot létá s vrtulovým nebo proudovým letadlem.

Kompromisní návrh na navýšení mezd navržený zprostředkovatelem odmítlo představenstvo ČSA s poukazem na to, že odporuje restrukturali­začnímu plánu, který v září 2014 jednomyslně schválili všichni akcionáři společnosti, uvedl mluvčí dopravce Daniel Šabík. Podle vedení firmy návrh předložený zprostředkovatelem nezohledňuje podmínky na trhu letecké dopravy v ČR a jeho přijetí by ve srovnání se současným stavem představovalo pro ČSA neúnosné zatížení.

Podle prezidenta profesního sdružení pilotů CZALPA Stanislava Fialy hrozí, že ČSA svou platovou politikou ztratí především zkušené kapitány. Snižování mezd totiž přichází v době, kdy se trh letecké dopravy probírá z krize a poptávka po pilotech roste. „Společnost, která má obrat deset miliard korun ročně, se hádá o zhruba 20 milionů," dodal k návrhu vedení firmy Fiala.

ČSA prodělaly v roce 2013 téměř miliardu korun při tržbách převyšujících 13 miliard. Stát v dopravci drží necelých 20 procent akcií, většinu mají korejská společnost Korean Air (44 procent) a soukromá letecká společnost Travel Service (34 procent). Zbylých 2,26 procenta drží Česká pojišťovna. ČSA zaměstnávají necelých 700 lidí.