Žádné stavby se zastavovat nemusí. Dálnice, nádraží či železniční tratě se mohou v příštím roce stavět ve stejném tempu, jak ministerstvo dopravy naplánovalo. Od poslanců totiž dostalo dárek, rovných 5,1 miliardy korun.

„Mám dobrou zprávu, žádná stavba nebude ohrožena. Sněmovna schválila rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) přesně podle postupu, který navrhovala sociální demokracie,“ nešetřil samochválou první místopředseda ČSSD Bohuslav Sobotka.

Chybějící miliardy do rozpočtu SFDI, ze kterého se dopravní stavby platí, přitekly právě na popud levice. Samotný návrh ve sněmovně předložili komunisté, konkrétně poslanec Pavel Hojda, který jím chtěl zalátat díru vzniklou po čtvrtečním projednávání státního rozpočtu na příští rok. Tehdy před silnicemi dostaly přednost dotace zemědělců a platy státních zaměstnanců.

Sociální demokraté se nijak netajili tím, že miliardy dopravě přihrají za každou cenu. Nutno dodat, že k nelibosti pravice, která to považuje za nevítané prohloubení schodku veřejných financí. Jedním z nejhlasitějších kritiků byl místopředseda TOP 09 Miroslav Kalousek. „Probůh, je to tak jednoduché. Když mi děti prohrají peníze na automatech, buď nepojedu na dovolenou, nebo sáhnu do úspor. Ten spor byl o tom, zda pět miliard projíme, či neprojíme a levice se je rozhodla projíst,“ řekl po jednání sněmovny Kalousek.

Kontroverzní dodatky

Kámen ze srdce samozřejmě spadl samotnému ministerstvu, které nemusí škrtat ve svém itineráři. Ohrožených bylo na třicet staveb. Ministr Slamečka ovšem bude muset ledacos vysvětlovat. Sociálním demokratům je v rozpočtu SFDI podezřelých hned několik položek. Třeba dodatky ke smlouvám se společností Kapsch. „Některé z dodatků podepsané po roce 2007 zvýšily každoroční platby o 900 milionů korun. Za kontroverzní považuji také dodatek týkající se telematického systému,“ prohlásil Bohuslav Sobotka s tím, že miliardy na telematický systém, kterým mají být vybaveny české dálnice, putují do stejné černé díry, jako u opencard pražského magistrátu.

Kritika se na ministerstvo dopravy nesnáší jen z řad sociální demokracie. Podle některých expertů je celá řada staveb naprosto zbytečných a zastavit je, by bylo jen dobře. „Jde například o zdvihací most v Kolíně či výstavbu na vltavské vodní cestě. Kdyby se některé stavby zastavily, nebylo by ani nutné zvyšovat daně,“ říká třeba dopravní konzultant a bývalý náměstek ministra dopravy Petr Šlegr. „Výstavba vodní cesty přijde zhruba na 10 miliard, přitom nejsou jednotky milionů na zabezpečení železničních přejezdů či statisíce na výměnu ztrouchnivělých pražců,“ zdůraznil.

Ministerstvo na výtky tohoto typu reagovat nechce. Jeho mluvčí Karel Hanzelka k tomu uvedl, že není oprávněn komentovat politické výpady.

Čtěte také:
Rozpočet prošel, učitelům a policistům se nesníží plat
Rozpočet v ohrožení, ve hře je osud vlády