Původně měl být přidáván bioetanol do benzinu a metylester řepkového oleje (MEŘO) do motorové nafty již v polovině letošního roku. Obavy z účinnosti kontrolních mechanizmů – po zkušenostech s topnými oleji na počátku devadesátých let – ale způsobily opoždění procesu. Přesto vláda zavádí v souladu s „biopolitikou“ EU paliva vyráběná s příměsí produktů vyrobených z obnovitelných zdrojů včas.
„Česká republika není schopna vyprodukovat tolik biopaliva, aby byla soběstačná. To bychom museli polovinu zemědělské půdy osadit plodinami, ze kterých by se příměsi vyráběly, a to je samozřejmě nemyslitelné,“ řekl včera ministr Martin Říman. „Při přidávání příměsí do pohonných hmot nejde primárně o touhu vlády České republiky, ale o dodržování politiky Evropské unie,“ upřesnil Říman. „Odmítám však, že by metylester v příměsi do pěti procent, což povoluj česká norma, škodil dieslovým motorům. Shodli se na tom výrobci motorů i ostatní odborníci,“ dodal ministr.
„Dopad na spotřebitele u nízkokoncentrované směsi žádný dopad z hlediska chodu motoru nemají,“ říká Miloš Podrazil z České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO). „Chce-li motorista vědět, kolik příměsi je v palivu, obsluha čerpací stanice by měla být schopna mu to říci, protože tuto informaci obsahuje dodací list,“ dodává Podrazil.
Každý však musí počítat s tím, že číslo je orientační, protože dodané palivo se smísí se zbylým v zásobníku. „Průměrně by se příměsi měly pohybovat mezi 2,8 až 4,5 procenta,“ řekl Václav Loula, vedoucí pracovní skupiny pro rozvoj petrolejářského průmyslu ČAPPO. „Toto ale není bionafta. Bionafta je čisté MEŘO, to zatím na trhu není,“ dodal Loula.
Podle ministra Římana nebudou na trh k prvnímu lednu příštího roku dodávány pohonné hmoty s vysokým obsahem metylesteru. Zavedení vysokoprocentních pohonných hmot by měla podle něj předcházet diskuze o dani.
Ale jak to bude s cenou?
„Musím přiznat, že zde jsou protichůdné tendence,“ vysvětloval Říman. „Vyrobit pět procent biopaliva je dražší než vyrobit pět procent normálního benzinu. K tomu ještě spotřební daně – za tento ,luxus´ si spotřebitelé připlatí,“ přiznal ministr. „V okamžiku, kdy půjdeme nad pět procent, musí vzniknout paralelní systém s kontrolou. Obávám se, že se to neobejde bez přímé dotace státu.“
Náměstek Tomáš Hüner dodal: „Kauzy topných olejů jsou varující. Dokud nebude vybudován dobrý systém kontroly, nebudou podmínky pro tato paliva na trhu.“
Za rok 2006 se u nás podle České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO) dodalo na trh přes dva miliony tun automobilových benzinů včetně příměsi bioetanolu a téměř 3,9 milionu tun motorové nafty včetně příměsi metylesteru řepkových olejů.
Pravidelné kontroly kvality benzinu provádí Česká obchodní inspekce (ČOI). „Původně jsme kontrolovali 1000 vzorků nafty a benzinů za rok. Teď předpokládáme navýšení na 1200 vzorků ročně,“ uvedla Jana Příhodová, ředitelka (ČOI). „Navýšení počtu odběrů mírně zvýší náklady. Například předevčírem jsme odebrali 15 vzorků benzinů a 20 vzorků nafty na místech v Praze, Ostravě a v Brně. Brzy budeme znát výsledky, kolik procent příměsí pohonné hmoty obsahovaly,“ upřesnila ředitelka ČOI.
Co je metylester řepkového oleje (MEŘO)? Lze ho charakterizovat jako energetický zdroj pocházející z obnovitelných zdrojů; jako ekologické palivo, které je svými účinky šetrné k životnímu prostředí a příznivě působí v omezení vzniku skleníkových plynů.