Podle Šulcové měly České dráhy od prosince 2011 na Jizerskohorskou železnici nasadit 16 moderních nízkopodlažních vlaků Stadler. Nové vlaky stály ČD bezmála 878 milionů korun, z toho 35 procent poskytly evropské fondy. Dodávky od švýcarského výrobce ale nabraly zpoždění. V prosinci jich začala jezdit jen polovina. Podle Šulcové sice České dráhy pochybení uznávají, nesouhlasí ale se způsobem výpočtu pokuty.
„Ve smlouvě máme stanoveno nasazení nových vozidel v 96 procentech na všech vysoutěžených linkách. České dráhy si to ale zprůměrovaly, když na třech linkách plní a na dvou neplnily. V průměru za spoje celkem jsou procenta pro ně příznivější a pokuta by pro ně byla nižší. My počítáme linky zvlášť," uvedla Šulcová.
Dopravce to ale odmítá. Joklík řekl, že podle uzavřené smlouvy se ČD zavázaly k tomu, že za období příslušného kalendářního měsíce bude spolehlivost nasazení vozidel činit aspoň 96 procent všech spojů. Smluvní pokuta má být proto vypočítána z celkového objemu plnění, a nikoliv jen ze spojů na dvou linkách, uvedl mluvčí drah. O tom, zda budou České dráhy doplácet zbylé peníze požadované krajem, rozhodne soud.
Jizerskohorská dráha představuje zhruba 35 procent regionální dopravy v Libereckém kraji. Zahrnuje železniční dopravu v celém Frýdlantském výběžku a z Liberce na Jablonec, Tanvald a Harrachov a ze Smržovky do Josefova Dolu. Tendr na zajištění dopravy vypsal Liberecký kraj už v roce 2008, podmínkou byly lepší služby a moderní vlaky. Do soutěže se přihlásilo pět zájemců. Nejvýhodnější nabídku podaly právě České dráhy. Jezdí za 107,90 Kč za kilometr a zakázku získaly na 15 let.