Black Friday, prosincové výplaty a hlavně blížící se Vánoce. To jsou hlavní důvody, proč balíkáři aktuálně jedou naplno a pár týdnů se nezastaví. Ani pak ale nebudou mít pohodu. „Po Vánocích jsou výprodeje, potom už jsou akce na jarní sortiment, jede to pořád a jediný měsíc, kdy je relativně méně balíků, je srpen, kdy mají lidé dovolenou. Ale i v červenci objednávají, to vozíme právě věci na tu dovolenou,“ vysvětluje šéf firmy, zatímco za ním dopravníky přesouvají tisíce balíků. Za celou noc jsou to stovky tisíc zásilek.
Od večera k hale najíždí kamiony, ze kterých pracovníci vykládají balíčky. Tu je to třeba kamion plný krabic s nápisem Bushman, vedle Eurona Černý, jinde zase jedou balíčky s nápisem Sinsay. Každá taková zásilka stráví v hale dvě až tři minuty, než se po stovkách metrů na dopravnících a posuvných pásech dostane na bránu, ze které míří opět do kamionu. Ten ho už veze přímo k zákazníkovi, který udělal objednávku.
Zásilky po celou dobu sledují kamery. „Když chcete dohledat nějaký balík, zadáte jeho číslo a systém udělá film, jak projížděl centrem od vstupní po výstupní bránu,“ popisuje Včela. Občas se totiž stane, že se na lince objeví poškozený obal a pak je dobré zjistit, jestli tak už přijel.
Aktuálně veřejnost zajímá, dokdy je potřeba objednat vánoční dárky. „Doporučujeme nakupovat s předstihem,“ říká Včela a pokračuje: „U e-shopů před Vánoci trvá třeba tři, čtyři dny, než zboží dostanou k nám do přepravy. Nejzazší termín je objednat si v pátek 17. prosince, ať to e-shop přes víkend stihne zabalit, my to v pondělí dostaneme do dopravy a jsme schopní balík doručit na domácí adresu včetně druhého pokusu.“
Balíkovou přepravu široká veřejnost bere jako něco samozřejmého. Jako když po otočení kohoutkem teče voda. „Lidé jsou zvyklí, že kliknou myší a mají zásilku. Nedokážou si představit, co za tím je. Nepřemýšlí nad tím, že když si objednají dvě věci najednou, přijde jedna krabice. Když ale něco zapomenou a do e-shopu se za půl hodiny vrátí, už jsou ty krabice dvě,“ poukazuje Včela.
Soutěže e-shopů
Podle něj jsou dokonce i lidé, kteří dělají soutěže e-shopů. „Vyberou si trenýrky, objednají si je na několika e-shopech a čekají, kdo jim to doveze první,“ popisuje praxi častou zejména před Vánoci ředitel balíkářů a pokračuje: „Přijedou tam kurýři, kteří musí dostat zaplaceno, a ten člověk nemá ani tolik slušnosti, aby objednávku stornoval. Vymlouvá se, že tam kurýr nebyl. Nakonec jsme už několikrát zjistili, že to ten člověk měl objednané třeba čtyřikrát.“
V nové hale, jejíž stavba začala letos v lednu a v „ostrém“ provozu je od konce září, funguje jen noční provoz. Je to logické – ve dne kurýři vyzvedávají balíky u e-shopů a doručují je zákazníkům. Třídit je potřeba mezi tím. „Spodní budova je kombinovaná, tam jedeme noční provoz plus depo pro region Vysočiny. Tam každé ráno startuje třicet, čtyřicet dodávek, odváží balíčky a nové vyzvedávají,“ popisuje Včela, jak hala funguje.
Ačkoliv se jedná o práci zejména pro muže, na depu jsou i ženy. A zhruba třicet procent jich i vozí zásilky. „Pořád se posílají menší a menší balíky, to už dáma unese,“ podotýká Včela. Celkem je v jihlavském třídicím centru zhruba dvě stě padesát lidí. „Když se někdo přijde ptát na práci, já se ho ptám, jestli ho baví jezdit v bazénu na tobogánu. Tady je to stejné – jedete, hrozně vás to baví, ale nedá se to zastavit. A nejednou je konec pracovní doby,“ usmívá se Včela.
Ačkoliv balíkářům začíná náročné období, neztrácí jejich šéf dobrou náladu. „U nás ve firmě říkáme, ať máte pod stromečkem hodně dárků a žádné balíčky,“ popřeje závěrem.