Vedení Českých drah výsledek považuje za úspěch mimo jiné i proto, že železniční přepravu letos výrazně komplikovalo velké množství oprav tratí. Negativně na hospodaření dopravce dopadá i nízká cena pohonných hmot, která podporuje individuální automobilovou dopravu.

„I v letošním roce se potvrzuje trend rostoucího zájmu o kvalitní a rychlé dálkové vlaky a o příměstskou dopravu ve velkých aglomeracích, kde je rychlejší a pohodlnější cestovat vlakem než stát v dlouhých kolonách a komplikovaně shánět místa na parkování v centrech měst," uvedl předseda představenstva Českých drah Pavel Krtek. Podle něj se slibně vyvíjí i mezistátní železniční doprava zejména do Rakouska, Německa a Maďarska.

RegioJet na lince z Prahy do Ostravy včetně spojů pokračujících do Žiliny a na východní Slovensko přepravil téměř 2,2 milionu cestujících, což byl téměř třetinový růst. Včetně linek, které dopravce provozuje výhradně na Slovensku, šlo o 4,6 milionu cestujících. Regiojet však dnes oznámil, že v 1. čtvrtletí příštího roku ukončí provoz svých dálkových vlaků mezi Bratislavou a Košicemi. Společnost tento krok odůvodnila údajně nekalou konkurencí slovenského státního dopravce ZSSK.

Data českého ministerstva dopravy, pokrývající kompletně celou tuzemskou železnici za tři čtvrtletí, zatím k dispozici nejsou. Trend stagnace počtu cestujících a významné prodlužování ujeté vzdálenosti nicméně potvrzují i statistická čísla z letošního prvního pololetí. Podle nich se počet cestujících nepatrně zvýšil o zhruba půl milionu na 88,7 milionu přepravených cestujících, kteří vlakem najeli bezmála 4 miliardy osobokilometrů. Tento ukazatel zahrnující jak počet cestujících, tak i ujetou vzdálenost, meziročně vzrostl o 6,6 procenta.