Sociální program se týká výrobních zaměstnanců i pracovníků nepřímých výrobních úseků. Jejich průměrný věk stoupá. Jinde podle předsedy II. podnikové organizace KOVO Romana Bence stárnoucí lidé ve chvíli, kdy přestanou v práci stačit, opouštějí závod. "Což je pro nás naprosto nepřijatelné, proto jsme to chtěli udělat jinak," uvedl. V prvním roce by se program mohl v jihlavské firmě Bosch týkat asi 70 lidí, během pěti let už několika stovek.

Podle nové kolektivní smlouvy stoupne objem vyplácených mezd v této firmě příští rok v průměru o osm desetin procenta. Navýšení mezd bude individuální, v závislosti na výkonu, uvedl v tiskové zprávě mluvčí podniku Mojmír Kolář. Aktuální průměrnou mzdu v Jihlavě Bosch nezveřejňuje. Průměrná mzda za celou skupinu Bosch v ČR činí 37.000 korun, a to bez managementu.

"Já si myslím, že to, co jsme dohodli, jsou exkluzivní podmínky pro naše zaměstnance," řekl předseda I. základní organizace KOVO Ladislav Melichar. Vybojovaný nový sociální program se podle něj podobá systému používanému v Německu.

Kolektivní smlouva

Odboráři uzavřeli s vedením podniku kolektivní smlouvu na dva roky. Pro rok 2016 v ní je zakotveno plošné navýšení tarifní mzdy o 700 korun hrubého měsíčně. K tomu firma slíbila i dodatečný růst mzdových prostředků v průměru o čtyři desetiny procenta, tyto peníze budou rozděleny mezi pracovníky opět podle jejich výkonu.

Kolektivní smlouva zajišťuje zaměstnancům řadu dalších výhod. Firma jim bude nadále nabízet bezúročné půjčky, a to až do 250.000 Kč; uzavřeno jich může být až 150 ročně. Mezi výhodami, které zůstaly zachovány, je i příspěvek 1150 Kč na doplňkové penzijní spoření, příspěvky na stravu a zvláštní příspěvek na preventivní zdravotní péči.

Zůstaly i prémie za hospodářské výsledky firmy, které mohou dosáhnout až do výše dvou měsíčních tarifních mezd. Firma Bosch Diesel bude nadále hradit volnočasové aktivity svých pracovníků, kupříkladu plavecký bazén, kurzy vaření a jazykové kurzy.

V závodech Bosch Diesel se vyrábějí vysokotlaká čerpadla pro dieselové motory a také tlakové zásobníky a regulační ventily tlaku pro systém Common Rail.