Teplejšímu počasí mohou poděkovat především pivovary, neboť podle údajů Českého svazu pivovarů a sladoven za prvních osm měsíců letošního roku spotřeba piva v Česku klesla o dvě procenta. Kdyby se pivovarům nedařilo zvyšovat vývoz své produkce, museli by se nad situací na trhu vážně zamyslet.

Výzkum sociologů totiž ukázal, že v posledních letech muži spotřebu piva spíše omezovali. „Dlouhodobě deklarovaná spotřeba piva u mužů stagnuje, až mírně klesá," řekl Vinopal, který podobný průzkum už letos dělal podvanácté, takže je schopný zachytit trendy ve spotřebě piva.

Tato zpráva ale není pro pivovary zrovna potěšující, protože pivo si aspoň někdy dopřeje 91 procent mužů. „Za postupným poklesem spotřeby u mužů v minulých letech bylo možno nalézt především věkovou skupinu mezi 30 až 44 lety a také poměrně rychlý pokles deklarované spotřeby ve věkové skupině 45 až 59 let, který se odehrál mezi lety 2009 a 2011. A stejné věkové skupiny mužů mají v posledních dvou letech podíl na opětovném zvýšení spotřeby," doplnil sociolog.

Ženám pivo chutná

V posledních letech ovšem stále více chutná pivo ženám. Aspoň někdy ho pije 56 procent žen, i když za spotřebou mužů ještě výrazně zaostávají. Ženy si v průměru dopřávají pivo téměř dva dny v týdnu, kdežto muži nejčastěji každý druhý den.

Průzkum také ukázal, že Češi nejsou žádní experimentátoři a zpravidla dávají přednost svým oblíbeným značkám. „V posledních letech ale roste podíl lidí, kteří jsou ochotní experimentovat, byť se poté opět vrací k tomu svému," upřesnil Vinopal.

Spotřeba piva v Česku patří k největším na světě. V roce 2014 v průměru Češi vypili 144 litrů tohoto nápoje a dalece předstihují i takové tradiční pivařské země, jako jsou Německo (107 litrů) nebo Rakousko (106 litrů).

Dej Bůh štěstí