Útraty lidí v obchodech v březnu zaostaly za očekáváním trhu. „Březnový výsledek není žádnou tragédií. Počet pracovních dní byl sice stejný jako loni, ale letošnímu březnu chyběl jeden pátek – snad nejsilnější obchodní den v týdnu," uvedla hlavní ekonomka Raiffeisenbank Helena Horská.

Podle analytiků stojí za růstem tržeb hlavně prodeje aut. „Řada firem obnovuje vozové parky, díky čemuž vidíme značné nárůsty u prodeje motorových vozidel. To se poté odráží i na silných souhrnných údajích. Další pozitivní zprávou je solidní růst u prodeje nepotravinářského zboží, především elektroniky a zboží pro domácnost," uvedl analytik Miroslav Novák ze společnosti Akcenta.

Za vyššími výdaji domácností na spotřební zboží v březnu ale stál mimo jiné i faktor počasí. „Mizerné sněhové podmínky zřejmě nahnaly lidi do obchodů a přesměrovaly část jejich útraty ze služeb do zboží. Přesto je z čísel zřejmé, že soukromá spotřeba přispěla v prvním kvartálu k růstu české ekonomiky," dodal hlavní ekonom UniCredit Bank Pavel Sobíšek.

Posunuté Velikonoce se promítly do prodeje potravin

Do červených čísel se v březnu ale vrátili prodejci potravin. Důvodem je podle odborníka na maloobchod ze společnosti PwC Audit Pavla Kulhavého srovnávací základna, neboť loni byly Velikonoce v březnu, zatímco letos o měsíc později.

Tržby za prodej a opravy motorových vozidel meziročně vzrostly o 14 procent a za prodej nepotravinářského zboží o 7,6 procenta. Naopak zákazníci méně utráceli za potraviny, kde tržby klesly o 5,5 procenta. Podle ČSÚ to částečně ovlivnil posun termínu velikonočních svátků, s nimiž jsou spojeny větší nákupy potravin. Zatímco loni se na ně lidé připravovali ještě v březnu, letos až na začátku dubna.

Za celé první čtvrtletí se tržby v maloobchodě včetně motoristického segmentu meziročně reálně zvýšily o 6,5 procenta. Nejvíce se dařilo prodeji a opravám motorových vozidel, kde tržby poskočily o 17,3 procenta. Útrata lidí za potraviny se naopak snížila o 1,2 procenta.