Hříbal s manželkou pokračují v tradici značky Jan Petrák, která je založená na receptuře francouzských vinařů používané při výrobě pravého šampaňského. Ročně vinařství vyrobí do 100.000 lahví sektů. „Na konci roku se prodej výrazně zvyšuje," uvedl Hříbal.

Sekty musí ležet ve sklepě ze zákona devět měsíců, firma z Kobylí je tam ale nechává i několik let. Lahve jdou na odbyt zejména ve specializovaných obchodech. „Jde o vinotéky, gastronomii, sommeliéry nebo privátní klientelu," uvedl Hříbal.

V ČR podle něj sekty dělá 20 a 30 firem. Lidé se v posledních letech podle Hříbala naučili mezi výrobci vybírat. „Není to jen o tom, že to bouchne (sekt). Je tam více hledisek, co zákazník hodnotí a zvažuje," uvedl Hříbal. Lidé se podle něj učí sekty pít. Trh s nimi se vyvíjí podobně jako trh s kvalitním vínem.

Největším výrobcem sektů v ČR je Bohemia Sekt. Skupina zatím zaznamenala asi tříprocentní meziroční nárůst prodeje. Vyšší prodej by se měl udržet do konce roku. Firma už ke konci listopadu vyrobila stejný objem sektů jako za celý loňský rok. Klíčový je ale poslední měsíc v roce, kdy se jich prodá téměř třetina. Některé společnosti se k výrobě sektů začínají po letech vracet. Tento obor se například letos vrátil do Bzence.