Meziroční nárůst tržeb o 4,9 procenta je očištěný o kalendářní vlivy, bez očištění činí dokonce šest procent. „Rozdíl mezi neočištěnými a očištěnými daty při stejném počtu pracovních dní v dubnu 2014 i 2013 připadl zejména na vrub vlivu Velikonoc. V loňském roce se velikonoční nákupy soustředily na konec března, zatímco v letošním se realizovaly až v průběhu dubna," uvedli statistici.

Z letošního dubna tak měly podle Pavla Kulhavého ze společnosti PwC Audit radost zejména hypermarkety a supermarkety, kam zákazníci vyrazili na velké předvelikonoční nákupy. „Desetiprocentní růst tržeb supermarketů a hypermarketů je v kontextu hubených minulých let nevídaný," dodal Kulhavý.

„Vzpruhou pro domácnosti bude po letech i zlepšení jejich reálné finanční situace a pozitivně zafungují i nižší náklady na energie. Co lidé ušetří za levnější energie a telefonování, budou moci utratit za spotřební zboží a služby," uvedl analytik ČSOB Petr Dufek.

Růst prodeje zboží přes internet

Podle Patrika Rožumberského z UniCredit Bank naznačuje spotřebitelská důvěra, která je na šestiletém maximu, že domácnosti apetit k utrácení jen tak neopustí. „Ani inflace letos neporoste tolik, jak se zdálo ještě před několika měsíci, což je pro domácnosti a jejich kupní sílu příznivá zpráva. Je nepochybné, že soukromá spotřeba bude nezanedbatelným impulzem pro letošní růst HDP," uvedl Rožumberský.

Tržby za prodej a opravy motorových vozidel meziročně vzrostly při očištění o sezonní vlivy o 9,8 procenta a v maloobchodě včetně prodeje pohonných hmot o 2,6 procenta. Meziměsíčně tržby za prodej a opravy motorových vozidel také stouply, a to o 0,4 procenta, ale v maloobchodě klesly o 0,5 procenta.

„Meziroční růst maloobchodních tržeb byl ovlivněn zejména prodejem v nespecializo­vaných prodejnách s převahou potravin, který se zvýšil o deset procent," sdělili pracovníci ČSÚ. Tržby s počítačovým a komunikačním zařízením dokonce vzrostly nejvíce za posledních šest let, konkrétně o 28,4 procenta.

Pokračoval růst prodeje zboží přes internet nebo prostřednictvím zásilkových služeb, který se v dubnu zvýšil o 10,9 procenta. Prodej zboží pro domácnost stoupl o pět procent a výrobků pro kulturu, sport a rekreaci o 1,7 procenta. Naopak pokles zaznamenaly tržby za prodej oděvů a obuvi, které se snížily o 6,9 procenta, a farmaceutického a zdravotnického zboží, které klesly o 5,6 procenta.

Analytici očekávají, že další měsíce přinesou zpomalení růstu maloobchodních tržeb. „Důvodem je vývoj prodeje automobilů. Zvýšená poptávka po obnově vozových parků začíná pozvolna vyprchávat, což se odrazí i na celkových číslech za maloobchod," dodal analytik společnosti Akcenta Miroslav Novák.