První protest se na ruzyňském letišti uskutečnil 7. března, letištní taxikáři neblokovali dopravu a zůstali na neveřejném stanovišti. Podle informací médií v reakci na to dostalo několik řidičů výpověď.

Taxikářům vadí, že platí 27 tisíc korun za místo na letišti a navíc mají omezený počet kilometrů - za rok nesmí ujet víc než 65 tisíc, což vychází na zhruba 180 kilometrů denně. Dalším problémem je údajně spolupráce společností Fix Taxi a Taxi Praha, přitom by si měly vzájemně konkurovat. Na společném letištním stánku navíc zákazníkům účtují vyšší cenu, než je běžné přepravné. Taxikáři si stěžují i na servisní poplatky.

„Nelze se proto divit, že část řidičů taxi je tímto stavem frustrována,“ uvedl v prohlášení Jiří Kvasnička, předseda Unie dispečinků taxi (UDIT). Podle Kvasničky je dále alarmující, že část cestujících vozí z Letiště Praha subjekty, jejichž řidiči nemají ani příslušné živnostenské oprávnění - naráží tak na konkurenci alternativních taxislužeb využívajících mobilní aplikace Uber či Bolt (dříve Taxify).

Mafiánské praktiky devadesátých let

„Sdružení českých taxikářů vyslovuje plnou podporu řidičům vystavovaným nehorázným praktikám zprostředkovatelů taxi na letišti, kteří s našimi kolegy zachází jako s lidským odpadem, a dokonce je zastrašují,“ napsal Petr Polišenský, předseda Sdružení českých taxikářů. Právě tento spolek v minulosti organizoval protesty proti Uberu a Taxify. Polišenský však dále spor nekomentoval, protože jej považuje za interní záležitost mezi zprostředkovateli taxislužby a řidiči.

Ke kauze se vyjádřila rovněž Asociace koncesionářů v taxislužbě (AKT). „Způsob doručení výpovědí ‚najatými gorilami‘ v neděli večer v místě bydliště nám přijde krajně nevhodný a zavánějící mafiánskými praktikami devadesátých let,“ uvedli předsedové AKT Daniel Tarljovski a Karolína Venclová k ukončení pracovního poměru ze strany firmy Fix Taxi.

UDIT žádá, aby na pražském letišti dodržoval zákon o taxislužbě, hospodářská soutěž i podmínky výběrového řízení z roku 2016. Vyhozené kolegy na strahovském kopci podpořily zhruba dvě stovky řidičů taxi. Magistrát hlavního města Prahy už také začal situaci řešit. „Provedli jsme tam několik kontrol a v současné době čekáme na stanovisko nadřízených metodických orgánů, kterými jsou ministerstvo dopravy a ministerstvo financí,“ řekl Jiří Bureš, vedoucí magistrátního oddělení taxislužby, pro PrahaTV.