Čeští rejdaři se obávají konce lodní dopravy v Česku, pokud by se Labe v Německu přesunulo do kategorie doplňkových vodních cest, do jejichž rozvoje by se dále neinvestovalo. Na dnešní tiskové konferenci to uvedli zástupci Sekce vodní dopravy při Svazu dopravy ČR. Žádají proto českou vládu, aby na diplomatické úrovni prosadila udržení labské vodní cesty na úrovni prioritních dopravních cest EU. Rejdaři také požadují urychlenou výstavbu plavebního stupně Děčín.

"Lodní doprava v ČR stojí před zánikem," řekl Jiří Aster ze Sekce vodní dopravy. Podle něj by se Česko mohlo stát jedinou zemí v Evropě, která nebude mít použitelný přístup k moři po vodě.

Podle nově zvoleného předsedy sekce Milana Raby musí ministerstvo dopravy rozhodnout, jestli říční dopravu chce v Česku udržet. Pokud ne, žádají rejdaři po ministerstvu připravení útlumového programu spojeného s finanční kompenzací pro lodní dopravce.

Pokud Německo zahrne Labe do nižší kategorie, nebude do rozvoje této vodní cesty dále investovat a bude ji pouze udržovat na nynější úrovni. Cílem reformy německých vnitrozemských vodních cest je snížit náklady na jejich správu, Německu na ni každoročně chybí zhruba 500 milionů eur (asi 12 miliard Kč).

Reformu projednává parlament

Reformu německých vodních cest nyní projednává německý parlament. K přehodnocení pozice Labe v této reformě koncem dubna vyzval německou kancléřku Angelu Merkelovou český premiér Petr Nečas, plán na přesun Labe do nižší kategorie se nelíbí ani spolkové zemi Sasko.

Plánovaná rekategorizace Labe podle Astera ohrozí memorandum z roku 2006, ve kterém se německá a česká strana zavázaly celoročně udržet minimální výšku hladiny Labe na 150 centimetrech. K tomu by měl pomoci také plavební stupeň Děčín.

Plavební stupeň u Děčína má umožnit téměř celoroční splavnění přeshraničního úseku Labe. "Bylo by proti zdravému rozumu zahodit potenciál 260 kilometrů vybudované říční infrastruktury na našem území, jejíž hodnota je v dnešních cenách 160 miliard korun," řekl Aster. Podle něj je tato stavba pro zajištění splavnosti Labe na území Německa nezbytná.

Proti výstavbě děčínského plavebního stupně protestují české i německé ekologické organizace a také vláda spolkové země Sasko.

Čtěte také: Jezy na Labi bude řešit i kancléřka Merkelová