Stavbu největší lodě, jaká kdy byla kompletovaná v České republice, provázejí nečekané těžkosti. Devadesát metrů dlouhé plavidlo se mělo vydat po Labi k nizozemskému zákazníkovi už na sklonku loňského léta. Jenže novostavba zatím stále ještě neopustila montážní halu loděnice v děčínských Křešicích.

Bude zpoždění

„Práce jsme zahájili loni na jaře a stavba pak celkem úspěšně pokračovala i v dalších měsících. Jenže mezitím se změnily některé předpisy pro stavbu lodí a řešení těchto záležitostí poměrně výrazně zbrzdilo další postup prací," vysvětlil výkonný ředitel společnosti Nova České loděnice Ivan Troutnar.

Respektování nových norem stavbu gigantického plavidla nejen prodloužilo, ale řádově o několik milionů také prodraží.

Podle původně uzavřeného kontraktu měl nizozemský zákazník za novostavbu zaplatit asi tři miliony eur.

„Momentálně máme loď zkompletovanou asi z osmdesáti procent. Zbývající práce v hale i po vytažení trupu lodě pod širé nebe chceme dokončit tak, aby ještě v závěru letošního roku bylo možné novostavbu přepravit do Holandska," uvedl Troutnar.

Období, kdy nemohlo pokračovat další kompletování obří novostavby s výtlakem čtyři a půl tisíce tun, využili křešičtí loďaři k opravám několika plavidel převážně českých rejdařů.

Beskydy

Do péče svářečů a dalších odborníků se dostal i zadokolesový remorkér Beskydy. Už skoro šedesátiletý „dědeček" je na Labi nepostradatelným pomocníkem mnohých lodí. Pomáhá zvláště při nízkých vodních stavech, ale i v jiných kritických situacích, se kterými by si i podstatně mladší plavidla poradit nedokázala. Do křešické loděnice se Beskydy dostaly kvůli výměně dna a boků. Právě na těchto částech remorkéru se už začala projevovat opotřebovanost materiálu.