Ten by měl být pro neeliktrifikované tratě výrazně ekologičtějším pohonem, než dieselové motory. Na projektu začala pracovat společnost Vítkovice Machinery Group. „Vyvíjíme železniční lokomotivy na pohon zemním plynem. První z takovýchto lokomotiv je dvounápravová lokomotiva o výkonu 250 kiloWattů pro lehký posun, její zařazení do železničního provozu se chystá ještě v letošním roce. V příštím roce předpokládáme ve spolupráci s ČD uvedení do provozu větší lokomotivy o výkonu 500 kiloWattů,“ dříká ředitel Vítkovice Doprava Jaromír Scelavík.
„Lokomotiva bude muset projít jistě rozsáhlým systémem schvalování a testování, než bude uvedena do provozu,“ potvrdil spolupráci s Vítkovicemi mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.
Větší lokomotiva by příští rok měla vyjet na trati mezi Štramberkem a Ostravou a dopravovat suroviny z tamní vápenky a cementárny do ostravských hutí. „Úspora nákladů je okolo 40 až 50 procent. Snížení emisí několikanásobné ve srovnání s dieselem, motor splňuje normu Euro 5,“ popsala výhody lokomotivy na plyn mluvčí vítkovické firmy Eva Kijonková.
Vítkovice Machinery Group se snaží prosadit používání CNG v dopravě nejen v České republice, ale i v Polsku a na Slovensku. Zemní plyn zavádí do své flotily podnikových vozů, a jsou jediným výrobcem na světě, který má rmoderní linku vlastní konstrukce na výrobu ocelových lahví na zemní plyn pro automobilový průmysl. Firma rovněž vystavěla a provozuje čtyři průmyslové plnicí stanice na CNG v rámci skupiny a do konce roku 2009 zprovozní pod značkou CNG Vitall první vlastní veřejnou plnicí stanici v Ostravě. Zemní plyn kromě toho patří spolu s elektřinou k pohonům automobilů, které si řidiči mohou doplňovat přímo doma v garáži.
Vývoj a výroba ekologických lokomotiv má v Česku dlouhou tradici. Kromě lokomotiv na plyn vznikly v Česku již před lety hybridní lokomotivy. „Tento systém byl již použit v roce 1986 českou firmou ČKD Lokomotivka Praha,“ upozornil Petr Ossendorf , strojvedoucí Českých drah z Mladé Boleslavi.
Reagoval tak na informace Deníku o tom, že hybridní lokomotivy nyní vyvíjí světová společnost GE. Lokomotiva kombinující dieselový a elektrický motor byla postavena na stroji řady 718 501. „Při brzdění byla baterie rekuperačně dobíjena z brzdné energie, která se u konvenční lokomotivy mění v neužitečné teplo.Na plný stav byla po zastavení dobita naftovým motorem,“ dodal Petr Ossendorf.
Dalším ekologickým strojem z ČKD byla podle něj dvounápravová, čistě akumulátorová lokomotiva A 219.0001, která byla nabíjena též rekuperovanou brzdnou energií. Zbytek potřebné energie byl dodán z trojfázové veřejné sítě v provozních přestávkách. „Plně nahradila čtyřnápravovou lok. řady 735 s volnoběžnou spotřebou nafty 21 litrů za hodinu,“ zmínil železničář a uzavřel: „Obě lokomotivy byly v majetku ČKD a byly využívány až do totálního opotřebení trakčních baterií. Na opatření nových nebyly peníze a oba stroje byly prodány na Slovensko za cenu šrotu.“