Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Lokomotiva na plyn vzniká ve Vítkovicích

Vítkovice - Na českých kolejích by již brzy neměly jezdit pouze lokomotivy na elektřinu a naftu, jako dosud, ale také na zemní plyn (CNG).

8.10.2009
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Deník/Ondřej Šmíd

Ten by měl být pro neeliktrifikované tratě výrazně ekologičtějším pohonem, než dieselové motory. Na projektu začala pracovat společnost Vítkovice Machinery Group. „Vyvíjíme železniční lokomotivy na pohon zemním plynem. První z takovýchto lokomotiv je dvounápravová lokomotiva o výkonu 250 kiloWattů pro lehký posun, její zařazení do železničního provozu se chystá ještě v letošním roce. V příštím roce předpokládáme ve spolupráci s ČD uvedení do provozu větší lokomotivy o výkonu 500 kiloWattů,“ dříká ředitel Vítkovice Doprava Jaromír Scelavík.

„Lokomotiva bude muset projít jistě rozsáhlým systémem schvalování a testování, než bude uvedena do provozu,“ potvrdil spolupráci s Vítkovicemi mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Větší lokomotiva by příští rok měla vyjet na trati mezi Štramberkem a Ostravou a dopravovat suroviny z tamní vápenky a cementárny do ostravských hutí. „Úspora nákladů je okolo 40 až 50 procent. Snížení emisí několikanásobné ve srovnání s dieselem, motor splňuje normu Euro 5,“ popsala výhody lokomotivy na plyn mluvčí vítkovické firmy Eva Kijonková.

Vítkovice Machinery Group se snaží prosadit používání CNG v dopravě nejen v České republice, ale i v Polsku a na Slovensku. Zemní plyn zavádí do své flotily podnikových vozů, a jsou jediným výrobcem na světě, který má rmoderní linku vlastní konstrukce na výrobu ocelových lahví na zemní plyn pro automobilový průmysl. Firma rovněž vystavěla a provozuje čtyři průmyslové plnicí stanice na CNG v rámci skupiny a do konce roku 2009 zprovozní pod značkou CNG Vitall první vlastní veřejnou plnicí stanici v Ostravě. Zemní plyn kromě toho patří spolu s elektřinou k pohonům automobilů, které si řidiči mohou doplňovat přímo doma v garáži.

Ekologické lokomotivy mají v Česku tradici

Vývoj a výroba ekologických lokomotiv má v Česku dlouhou tradici. Kromě lokomotiv na plyn vznikly v Česku již před lety hybridní lokomotivy. „Tento systém byl již použit v roce 1986 českou firmou ČKD Lokomotivka Praha,“ upozornil Petr Ossendorf , strojvedoucí Českých drah z Mladé Boleslavi.

Reagoval tak na informace Deníku o tom, že hybridní lokomotivy nyní vyvíjí světová společnost GE. Lokomotiva kombinující dieselový a elektrický motor byla postavena na stroji řady 718 501. „Při brzdění byla baterie rekuperačně dobíjena z brzdné energie, která se u konvenční lokomotivy mění v neužitečné teplo.Na plný stav byla po zastavení dobita naftovým motorem,“ dodal Petr Ossendorf.

Dalším ekologickým strojem z ČKD byla podle něj dvounápravová, čistě akumulátorová lokomotiva A 219.0001, která byla nabíjena též rekuperovanou brzdnou energií. Zbytek potřebné energie byl dodán z trojfázové veřejné sítě v provozních přestávkách. „Plně nahradila čtyřnápravovou lok. řady 735 s volnoběžnou spotřebou nafty 21 litrů za hodinu,“ zmínil železničář a uzavřel: „Obě lokomotivy byly v majetku ČKD a byly využívány až do totálního opotřebení trakčních baterií. Na opatření nových nebyly peníze a oba stroje byly prodány na Slovensko za cenu šrotu.“

Autor: Dalibor Dostál

8.10.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Jan Hamáček (vlevo) a Jiří Zimola.
1 13

Středočeská ČSSD podporuje vstup strany do vlády. Pro hlasovalo 111 delegátů

Láva se na Havaji dostala až do obydlené oblasti.
26

Havajská sopka dál chrlí lávu, hrozí, že zablokuje hlavní únikovou trasu

Mattoni muzeum otevřelo novou expozici. Ukáže, jak se dříve stáčela minerálka

Mattoni muzeum v Kyselce začalo novou návštěvní sezonu s novou expozicí. V atraktivní podobě představí stáčení a výrobu minerálky v minulosti. A nejen to.

Vyškov zaplnili nablýskaní veteráni. Některé znali návštěvníci jen z televize

/VIDEO, REPORTÁŽ/ Škodovka sto dvacítka, historická tatra, jaguár ale i auta, která se začala vyrábět před více než osmdesáti lety. Na náměstí Svobody ve Vyškovské místní části Dědice se v sobotu dopoledne sešli milovníci dobových kostýmů, ale především veteránů na třetím ročníků už skoro tradiční akce jednoduše pojmenované, Sraz veteránů historických vozidel.

Francouzský režisér Besson čelí obvinění ze znásilnění. Herečku měl i omámit

Známého tvůrce filmů jako Brutální Nikita, Leon nebo Pátý element obvinila nejmenovaná sedmadvacetiletá herečka, že ji omámil prášky a ve spánku znásilnil. 

Afghánské bezpečnostní síly bojují s Tálibánem o nadvládu nad Ajristanem

V afghánské jihovýchodní provincii Ghazní pokračují i v neděli těžké boje mezi afghánskými bezpečnostními silami a bojovníky Tálibánu. Bitva o nadvládu nad oblastí Ajristan začala ve čtvrtek, kdy 600 až 700 bojovníků Tálibánu zaútočilo na střed oblasti. S odkazem na informace provinční rady to uvedla agentura DPA.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT