Podle Jana Kotrbáčka z poradenské společnosti Cushman & Wakefield si mezinárodní značky na českých zákaznících často testují, zda mají šanci na trhu střední a východní Evropy uspět. „Ani koronavirová pandemie na tom nic nezměnila. Zákazníci se po skončení omezení do značné míry vracejí k nákupům v kamenných obchodech a zdejší kupní síla je pro značky atraktivní,“ uvedl Kotrbáček.

Paradoxně k rozvoji značkových obchodů v Česku může přispět i nynější ruská válka na Ukrajině. Obchodníky sice nejprve paralyzovala, rychle se ale rozhodli změněné situaci přizpůsobit. „Mnoho jich například uzavřelo velké množství prodejen v Rusku, ale jistě se budou snažit tento trh nahradit, třeba právě v České republice,“ konstatoval Kotrbáček.

Vzhledem k tomu, že zahraniční firmy nové prodejny otvírají zejména v druhé polovině roku kvůli vánoční sezoně, očekává se, že letos počet nových značek dorovná loňskou úroveň. Tehdy jich na český trh vstoupilo celkem 38.

Většina nových značek letos otevřela své prodejny v Praze. Jde zejména o obchody s oblečením, konkrétně od firem American Vintage, Balenciaga, Chanel či Jacadi Paris. Nově si čeští zákazníci v obchodech mohou koupit také třeba šperky značky Teilor, elektroniku od firmy HP anebo vybavení a doplňky pro domácnost společností Home&You, Materasso či Tefal. „Na druhé straně český trh opustily značky jako Iceland, Nordsee nebo tradiční sportovní řetězec Hervis,“ připomněl Jan Janáček z realitní společnosti CBRE.

S problémy se potýkal také módní řetězec Orsay. Podle časopisu Forbes krachu jeho českých prodejen v červenci zabránilo převzetí novým majitelem, společností EMEA acquisitions.

Konec elektroniky a oblečení v Lidlu?

Německý server Lebensmittel.de zase uvedl, že řetězec Lidl ze své nabídky vypustí elektroniku, nádobí a kuchyňské potřeby, nářadí, ale i oblečení. A to kvůli problémům s dodávkami z Asie. Tuzemské zastoupení společnosti Lidl ovšem toto tvrzení na dotaz Deníku nepotvrdilo. „V současné době nabídku ovlivňuje především narušený globální logistický řetězec a z toho plynoucí zpoždění dodávek,“ připustil ale mluvčí řetězce Tomáš Myler.

Janáček z CBRE přesto vidí situaci na trhu celkem optimisticky. Za významné považuje zejména otevření butiků luxusních značek Chanel a Balenciaga v pražské Pařížské ulici. „Vnímáme to jako indikátor, že i přes bezprecedentní růst inflace zůstává Česká republika perspektivní destinací mnoha světových značek pro jejich expanzi,“ prohlásil Janáček.

Některá čísla o prodejích přitom stále ještě žádný optimismus nevzbuzují. Zejména prodejci v oboru sportu, domácích potřeb či nábytku podle Janáčka za prvních sedm měsíců letošního roku zaznamenali až desetiprocentní pokles tržeb oproti stejnému období předkoronavirového roku 2019. „Na druhé straně si nadmíru dobře vedou značky z kategorie elektroniky,“ uvedl Janáček.

Rostoucí inflace přitom nadále hrozí také podnikatelům s módou. Prodražují se jim jak pracovníci v Asii, tak i extrémně drahá přeprava zboží lodí či letadlem i logistika, skladování a distribuce do obchodů. „Obchodníci musí navíc zohledňovat stále sílící pozici internetových platforem typu Zalando, About You nebo českého Zootu,“ tvrdí Janáček.

Nákup jako zážitek

Pokud se ekonomika propadne do hlubší recese, nezbude podle Janáčka obchodníkům nic jiného než měnit obchodní modely a propouštět část zaměstnanců. „Z kamenných prodejen se čím dál častěji stane místo zážitku, showroom s rozličnými možnostmi prezentace zboží, fyzickou i digitální,“ uvedl Janáček. Zákazník si bude moci více vybírat, jak si vybrané zboží objedná, zaplatí a také nechá doručit.

Také Kotrbáček očekává v oboru změny. Obchodníci budou muset snižovat provozní náklady, také budou více využívat alternativní zdroje energie. Kdo z nich není na těžké doby připraven, nebude schopen nadále fungovat. „Na druhou stranu je plno obchodníků, kteří jsou připraveni dobře a v této situaci vidí možnost dostat se k zajímavým příležitostem ve významných lokalitách, které jim dříve nebyly dostupné,“ dodal.

Značky na českém trhu v letošním roce

Některé značky, které letos přišly na český trh
- oblečení: American Vintage, Balenciaga, Chanel, Jacadi Paris
- sportovní móda a sport: iFlow, GymBeam Fitness Hub
- šperky: Teilor
- elektronika: HP
- vybavení a doplňky pro domácnost: Home&You, Materasso, Tefal

Některé značky, které jej opustily
- Iceland, Nordsee (potraviny)
- Hervis (sport)