„Na to si samozřejmě pamatuji," zavzpomínala s humorem Magdalena Blažková. „Účes držel jak přibitý. Aby ne, on ten lak vždycky udělal takovou helmu jak z betonu a pak to šlo strašně špatně vymýt z vlasů. Ale co by ženská pro krásu neudělala."

Historie Lybaru se datuje od roku 1966. Tehdy v jednom závodu Spolchemie vyrobili první lak na vlasy ve spreji. „Značka má ovšem mnohem starší historii," vysvětlil k tomu Martin Krsek, ústecký historik. „Spolchemie si ji zaregistrovala dokonce už na konci 19. století. Její původní smysl dnes už ale ve firmě nikdo nezná."

Podle Krska o síle této značky svědčí i brněnský „hantec". Dodnes totiž používá výraz „lybarka" pro jakýkoliv sprej, i když je to například šlehačka. „Ostatně, v bývalém Československu se ho v letech 1966 až 1992 prodalo přes 100 milionů kusů," pokračoval.

Lybar se na trh, společně se sprejem na hmyz Biolitem a šamponem proti vším Ortosanem, dostal velmi záhy, to se na trh dostal i první aerosolový sprej na světě. Spreje plnila továrna ve vsi Velvěty nedaleko Teplic.

„Na začátku se tu místo sprejů plnily trinitrotoluenem hlavice Hitlerovy tajné zbraně V 2," přiblížil souvislosti historik Krsek. „Nacistická Třetí říše tu pak v roce 1942 založila Dynamit AG Fabrik Hertine. Pracovali tu například Francouzi jako váleční zajatci."

V roce 1999 výrobní závod Lybar, již jako samostatnou společnost, privatizoval management, který značku akciové společnosti Lybar rozvíjel a marketingově podporoval až do prodeje celé společnosti skupině Bochemie v roce 2011. Od roku 2012 je vlastníkem vlasové kosmetiky Lybar společnost OBRA.

„Obecně lze říct, že každý, kdo ve Spolku pracuje, je na historii firmy hrdý," dodala k tomu Marie Logrová, mluvčí Spolchemie. „Týká se to všech úspěchů, i když už nejsou součástí sortimentu."