„Lidé získají informace, zda nám jejich zaměstnavatelé předali všechny údaje, které měli, tedy všechny evidenční listy důchodového pojištění. V případě, že zjistí rozpor, mohou začít vše včas řešit," uvedl ústřední ředitel ČSSZ Vilém Kahoun. Lidé se mohou případně obrátit na pracovníky okresních poboček ČSSZ.

Do svého „důchodového účtu" se majitelé datových schránek dostanou přes ePortál úřadu, kde se přihlásí. Sledovat pak mohou nejen důchodové pojištění, ale například i nemocenské dávky a další informace.

Důchodové konto nabídne údaje o dobách pojištění, které správa eviduje. Patří do nich výdělečná činnost, studium, rodičovská a další období. V přehledu jsou i vyměřovací základy, tedy údaje o vydělané sumě. Podle ní a podle doby odvodů se penze vypočítává.

Zájemci můžou ale dál o výpis žádat i úředníky ČSSZ, a to jednou ročně. Dostanou informativní osobní list důchodového pojištění, který zaznamenává jejich „pracovní historii", uvedla Buraňová. Podle ní má nyní správa asi 8,5 milionu kont. Obsahují na 150 milionů digitalizovaných podkladů.

Také na schůzku s úředníky okresních správ v Brně a Praze je teď možné se objednat po internetu, a to na přesný čas. Provoz je zatím pilotní. Vedení úřadu po čase vyhodnotí, jaký je o službu zájem. Pracovníci jsou klientům k dispozici i bez předchozího objednání, dodala mluvčí.