Soutěž opět probíhá pod záštitou vládní agentury CzechTrade, která vyhlásí vítěze dalších dvou kategorií. „Jako pořadatelé Exportní ceny DHL UniCredit jsme velmi hrdí, že můžeme zahájit její jubilejní 20. ročník. Rok od roku se zvyšuje zájem těch, pro které je soutěž primárně určena, tedy českých malých a středních exportujících podniků. Díky tomu roste i prestiž celé soutěže. Jsem velmi rád, že se nám daří udržet její vysokou kvalitu i atraktivitu a každoročně tak zvyšovat počty přihlášených," říká obchodní ředitel DHL Express pro region střední Evropy Luděk Drnec.

Tradičně budou dnes uděleny ceny v kategoriích Malá společnost, která je určena pro firmy s maximálním počtem 50 zaměstnanců a s obratem do 300 milionů korun, a Středně velká společnost, tedy firma s počtem zaměstnanců do 250 a obratem do 1,5 miliardy korun.

Ilustrační foto
Exportéři: Posílení o korunu znamená ztrátu až 150 miliard

Cena poroty v kategorii Globální exportér hodnotí zejména nárůst exportních destinací v posledních dvou hodnocených letech, tedy za roky 2015 a 2016. Vítěz kategorie Exportér teritoria, kterým jsou pro letošní rok Spojené státy americké a Kanada, je vybírán podle průměrné složené míry růstu Compoud Annual Growth Rate (CAGR) v poslední tři roky. Výsledná hodnota ukazatele vypovídá o tom, jakou má export do teritoria dynamiku růstu.

Zájem tuzemských firem o zahraniční trhy neustává. Potvrzují to i slova Jiřího Flégla, manažera strukturovaného exportního financování UniCredit Bank. „Čeští exportéři se zaměřují především na tradiční exportní destinace jako země EU. Vzpamatovává se také ruský trh. Potenciál pro naše vývozce vidíme především v zemích jihovýchodní Asie. Ty řada českých firem ještě neobjevila, nabízejí ale vysoký růst a hlad po dovozu. Letošní ukončení kurzového závazku ČNB bylo pro české exportéry zlomovou událostí. Musí se vrátit k zajišťování krátkodobých kursových rizik, což v uplynulých třech letech neměli zapotřebí," vysvětluje Flégl.

Ilustrační foto.
Brexit nás nepoškodí, doufají exportéři

Celou soutěž zaštituje agentura CzechTrade, která v letošním roce slaví, stejně jako Exportní cena DHL UniCredit, jubilejní 20. výročí. "Těší mne, že se agentuře CzechTrade už 20 let daří úspěšně plnit její hlavní cíl – ulehčit vstup a expanzi českým exportérům na zahraniční trhy. Již od roku 1997 jsme tak především pro malé a střední firmy průvodcem po zahraničních trzích, který jim napomáhá k úspěchu, dodává jim sebevědomí a pomáhá jim prosadit se i v náročnějších podmínkách," říká generální ředitel CzechTrade Radomil Doležal. Nejzajímavější exportní příběh a svého nejúspěšnějšího klienta za loňský rok ocení agentura ve dvou vlastních kategoriích.

Mediálním partnerem Exportní ceny DHL UniCredit je mimo jiné vydavatelství Vltava Labe Media. Odborným garantem soutěže je společnost CRIF – Czech Credit Bureau. „Naše role spočívá ve vytvoření prvotního seznamu firem splňujících pravidla soutěže. Pro každou firmu následně zpracujeme Index Cribis hodnotící jejich úroveň hospodaření. Pro společnosti v užším výběru potom zpracováváme Flexi report obsahující informace z více než 43 informačních zdrojů zpracovaných v aplikaci Cribis. Věříme, že těmito postupy zajistíme výběr skutečně nejlepších českých exportérů," popisuje průběh výběru finalistů soutěže místopředseda představenstva CRIF - Czech Credit Bureau Pavel Finger.

Ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek.
Vláda schválila aktualizovanou Exportní strategii

Letos v dubnu došlo ke zrušení intervencí České národní banky, které měly za cíl oslabovat kurz koruny vůči ostatním měnám. Otázkou je, jaký vliv bude mít jejich konec na české exportéry. „Dle firem, se kterými jsme v kontaktu, převážná část firem zejména strojírenského charakteru je zajištěna proti pohybům české koruny, takže kurzové výkyvy na jejich export nebudou mít v letošním roce žádný vliv. Očekáváme kontinuální nárůst exportu" konstatuje partner poradenské firmy NSG Morison a zakladatel agentury Export Agency Petr Šíma.

„Cílem celého projektu Exportní cena DHL UniCredit je vytvoření výjimečných a atraktivních podmínek, které účastníkům soutěže pomohou při rozvoji jejich podnikání. Díky sdružování českých exportérů se nám daří budovat platformu, na jejímž základě se mohou představitelé vývozců setkávat, vyměňovat si zkušenosti, informace a pomáhat si tak k dosažení úspěchů. Jen tak dokážeme vybudovat hrdé Česko," říká Helena Kohoutová, pořadatelka Exportní ceny DHL UniCredit.

Ilustrační foto
Speciály a export aneb Co pomůže větší spotřebě piva?