Nejrychleji – o více než desetinu – vzrostly tržby u nepotravinářského zboží. Češi utratili víc i za pohonné hmoty (meziroční nárůst o 6,6 procent). Naopak ostře sledované potraviny rostly jen o méně než tři procenta.
„Domácí ekonomika si stojí dobře a na tom by se nemělo nic měnit ani v dalších měsících,“ okomentoval čerstvé výsledky Tomáš Wolf ze společnosti Citfin. Očekává nicméně, že růst maloobchodních tržeb bude postupně zvolňovat.
Dobrého výsledku česká ekonomika dosáhla, přestože v září měla k dispozici o jeden pracovní den méně než v roce 2016. Největší vliv na meziroční růst tržeb měl prodej zboží přes internet (růst o 19 procent). Absolutním rekordmanem se však staly oděvy a obuv, za které Češi utratili o 22 procent více než vloni.
„Více než pětinový přírůstek tržeb za oděvy a obuv zřejmě souvisel s brzkým nástupem chladnějšího počasí,“ vysvětluje si unikátní výsledek ekonom Patrik Rožumberský z UniCredit Bank.
V záplavě pozitivních čísel se přesto najdou i obory, který se příliš nedařilo. Tržby specializovaných prodejen s potravinami i obchodů se zdravotnickým zbožím klesly o dvě procenta. Podle Rožumberského se navíc blíží moment, kdy se nasytí trh s automobily.
Inflace očištěná o vliv DPH byla v září mírná: 1,7 procent. Nahoru ji táhly především ceny potravin a pohonných hmot, dolů naopak počítače, mobily a domácí potřeby.