Maloobchodní tržby vyjma prodeje aut se v únoru zvýšily meziročně o 6 procent, společně s autosegmentem však rostly pouze o 2,3 procenta, což je o 3,4 procentního bodu nižší tempo růstu tržeb oproti lednu.

Největší vliv na tento růst měly internetové prodeje, jimž se tržby zvýšily o více než 20 procent. „Vyšší tržby než v loňském únoru však zaznamenaly všechny hlavní sortimentní skupiny prodejen, a to jak s nepotravinářským zbožím, tak s potravinami,“ komentuje Marie Boušková z ČSÚ. 

Lednový propad tržeb se ale v některých oborech ukázal být jen přechodným jevem. V únoru rostly meziročně tržby ve všech sledovaných skupinách mimo autosegment včetně výrobků pro kulturu a rekreaci.

„Nakupující využili lyžařské zájezdy k nákupu za hranicemi. Největší vliv na pokles celkových tržeb ale měly slabé výsledky prodejců automobilů, kterým tržby meziročně poklesly o 6,1 procenta,“ analyzuje Jakub Červenka z Raiffeisenbank.

Obchodníkům se bude dařit

Kromě dealerů automobilů posílily prodeje ostatním obchodníkům, především z obchodu přes internet, nebo s elektronikou. „Díky pokračující nízké nezaměstnanosti a kvapnému růstu reálných mezd se většina obchodníků s příchodem jara může těšit na přece jen na vyšší tržby. V letošním roce předpokládáme průměrný růst tržeb kolem 7 procent, což by oproti loňskému roku bylo zrychlení o 2,5 procentního bodu,“ vysvětluje Červenka.

„Spotřebitelé pociťují vítr v zádech a stále dynamicky utrácejí. Přírůstek tržeb sice zaostal za výsledkem v předchozím měsíci, lednový přírůstek byl ovšem nejvyšší za téměř dva roky,“ vysvětluje Rožumberský.

„Domácnosti se zjevně neobávají ztráty zaměstnání či celkového zhoršení své finanční situace, a tak ze svých rostoucích výdělků stále větší díl utrácejí, spíš než spoří. A tento trend zřejmě přetrvá po celý letošní rok. Maloobchodní tržby tak mají dobré předpoklady k tomu, aby si letos udržely vysokou dynamiku z loňska,“ dodává Rožumberský.

Maloobchod v číslechMeziročně se maloobchodní tržby zvýšily o 6 %, v tom za nepotravinářské zboží vzrostly o 9,1 %, za pohonné hmoty o 7,6 % a za potraviny o 2,4 %.

Nejvíce je ovlivnil růst internetového a zásilkového prodeje (o 21,6 %). Vyšší tržby realizovaly specializované prodejny s počítačovým a komunikačním zařízením (o 11,7 %), s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci (o 9,6 %), s výrobky pro domácnost (o 9,5 %), s farmaceutickým, zdravotnickým a kosmetickým zbožím (o 7,1 %) a s oděvy a obuví (o 1,4 %). Prodej v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin se zvýšil o 2,5 % a ve specializovaných prodejnách potravin o 1 %.
Zdroj: ČSÚ