Za pozitivními výsledky maloobchodu stojí podle analytiků kombinace několika faktorů. „Zlepšování situace na pracovním trhu, nízký růst spotřebitelských cen a díky tomu i rostoucí reálné mzdy a v neposlední řadě i optimistická očekávání domácností," vyjmenoval analytik společnosti Akcenta Miroslav Novák.

Podle hlavního ekonoma UniCredit Bank Pavla Sobíška vzali spotřebitelé v říjnu obchody útokem. „Makroekonomický obrázek vyplývající z čísel tedy kreslí optimistického spotřebitele, který je ochoten stále víc utrácet zejména za elektroniku a výrobky a spotřebiče pro domácnost. Šetří naopak na návštěvách restaurací a nákupu pohonných hmot," dodal.

„Ukazuje se, že oživení koupěschopné poptávky obyvatelstva začíná zvyšovat svou dynamiku. S blížícími se svátky můžeme očekávat, že se optimismus spotřebitelů bude dále zvyšovat a do konce roku dojde ke zlepšení dosavadních výsledků, což potvrzují i první informace od obchodníků," uvedla Marika Konečná z KPMG.

Prodej aut

Tržby táhnou vzhůru hlavně prodeje aut. „Boom trhu s auty stále nekončí a udržuje velmi vysoké tempo už dvanáct měsíců za sebou," uvedl analytik ČSOB Petr Dufek. Je však podle něj otázkou, nakolik stojí za téměř rekordními prodeji nových aut na tuzemském trhu čeští spotřebitelé a nakolik je místní trh letos pod vlivem zahraničních zákazníků.

ČSÚ dnes uvedl, že meziročně rostly v říjnu tržby o 7,5 procenta jak po očištění o kalendářní vlivy, tak bez tohoto očištění. Samotný prodej a opravy motorových vozidel rostly v říjnu meziročně o 13,8 procenta. Maloobchod včetně maloobchodního prodeje pohonných hmot se ve srovnání s loňským říjnem zvýšil o 4,8 procenta.

Z celkového říjnového meziročního růstu o 7,5 procenta tak prodej a opravy motorových vozidel přispěly 4,2 procentního bodu a maloobchod 3,3 procentní­ho bodu.

V rámci maloobchodu rostl v říjnu prodej potravinářského zboží meziročně o 4,9 procenta, prodej nepotravinářského zboží o šest procent a maloobchodní prodej pohonných hmot klesl o dvě desetiny procenta.