"České domácnosti se nebály utrácet ani v úvodu posledního kvartálu roku. Klesající ceny u řady výrobků, zkracující se řady nezaměstnaných a vysoká důvěra v ekonomiku nadále patřily mezi hlavní faktory silně rostoucího maloobchodu," komentoval čísla analytik UniCredit Bank Patrik Rožumberský. Spotřebitelská poptávka by podle něj měla být nadále jedním z klíčových motorů růstu české ekonomiky.

Dynamika maloobchodních tržeb je v tuto chvíli nejsilnější od vrcholu konjunktury let 2007 a 2008, doplnil analytik ING Bank Jakub Seidler. "Podíváme-li se na data z české ekonomiky, tak jsou karty rozdány ve směru dalšího zlepšování na tuzemském trhu práce a růstu spotřeby domácností i v roce 2016, což je samozřejmě dobrá zpráva i pro maloobchodní sektor," dodal analytik Generali Investments Radomír Jáč.

Podle ČSÚ ve specializovaných prodejnách spotřebitelé více nakupovali oděvy a obuv, výrobky pro kulturu, sport a rekreaci, pro domácnost a farmaceutické a kosmetického zboží. Obchodníci utržili více peněz i za počítačová a komunikační zařízení a za potraviny a lidé opět více využívali i nabídek internetových prodejců a zásilkových služeb. Tržby stouply i nespecializovaným prodejnám, v jejichž nabídce převažovaly potraviny.

Tržby za prodej a opravy motorových vozidel byly meziročně vyšší o 11,2 procenta, přičemž za prodej aut včetně náhradních dílů stouply tržby obchodníkům o 12 procent a za opravy o 7,7 procenta.

Po očištění o vliv počtu pracovních dní byly říjnové maloobchodní tržby meziročně vyšší o 6,8 procenta, meziměsíčně po očištění o sezonní vlivy se reálně zvýšily o procento.