„Po zářijovém mírném zakolísání se maloobchodní tržby v říjnu zvýšily o 6,4 procenta, což byl druhý nejvyšší letošní růst,“ říká ředitelka odboru statistiky služeb ČSÚ Marie Boušková.

Reálný meziročný růst zohledňující očištění o sezónní vlivy, jakými je například rozdílný počet pracovních dnů, pak dosáhl hranice 5,2 procenta.

„Nejvíce se dařilo internetovým prodejcům, avšak dvouciferné tempo vykázaly také prodejny počítačového zařízení, sportovních a rekreačních potřeb a výrobků pro domácnost. Naopak pokles tržeb zaznamenaly specializované prodejny potravin,“ doplňuje Boušková.

Podle portfolio manažera NN Investment Partners Michala Špačka jsou tato čísla lehce překvapivá: „Na data příznivě působil větší počet dní, protože letošní říjen měl o jeden pracovní den více než loňský. Navzdory tomu je výsledek vyšší, než očekávali analytici.“

I přes aktuálně příznivé výsledky nicméně maloobchodníci pro letošek ještě vyhráno nemají. Vše rozhodnou až vánoční svátky. 

„Klíčové období maloobchodní prodejce však teprve čeká,“ podotýká analytik společnosti Akcenta Miroslav Novák.

„Za pozornost přitom stojí skutečnost, že spotřebitelská důvěra v listopadu zaznamenala strmý pokles, když mezi spotřebiteli výrazně vzrostly obavy o budoucí ekonomický vývoj. Bude tak zajímavé sledovat, zda se obavy ze zhoršení ekonomické situace nepromítnou i do slabších předvánočních prodejů a větší výdajové zdrženlivosti domácností,“ dodává Novák.