V předkrizových letech letňanské letiště registrovalo 42.000 letů ročně, nyní je to kolem 30.000. V Točné se počet letů snížil zhruba ze 6000 na tisícovku. V případě letňanského letiště je důvodem ekonomická krize, letiště Točná počty regulují vysokými přistávacími poplatky. ČTK to řekli provozovatelé letišť.

Zatímco na letňanském letišti přistávají a vzlétají především malá dopravní letadla, letiště Točná se soustředí na sportovní a historická letadla. Kromě nich jsou v Praze ještě mezinárodní letiště v Ruzyni a vojenské letiště ve Kbelích.

Letňanské letiště, které má od minulého týdne opravenou vzletovou a přistávací dráhu, je v soukromých rukou od konce roku 2007, kdy jej koupila společnost SIT Prague. Podle zástupce vlastníka Milana Mikuleckého letiště registruje ročně asi 30.000 vzletů a příletů. „Před čtyřmi lety jsme měli 42.000 pohybů ročně, i do tohoto segmentu ale zasáhl ekonomický vývoj," řekl ČTK Mikulecký.

Letišti podle něj hrozil loni kvůli špatnému technickému stavu ranveje zánik. Její oprava stála asi milion korun. „Zbytek letiště pořád spíš připomíná mořskou hladinu, do konce roku musíme dát do stejného stavu minimálně pojížděcí dráhu, jinak bude letiště uzavřeno," uvedl.

Dosud vlastník do letiště investoval několik milionů korun. „Když jsme letiště převzali, bylo v dezolátním stavu, jen jeho oplocení a vybudování řídící věže stálo miliony korun," řekl Mikulecký. Právě oplocení vyvolalo před časem nesouhlas místních obyvatel, kteří plochu využívali k rekreaci. Někteří si také stěžovali na hluk. Dráhu ale letiště přesměrovalo tak, aby letadla létala mimo zastavěné oblasti.

V dalších letech vlastník plánuje investice v řádech desítek milionů korun. Chystá výstavbu nových hangárů a betonové dráhy, která umožní bezpečnější provoz a snížení hluku. Letiště ale nechce zvyšovat počet letů. „Domluvili jsme se se starosty okolních městských částí, že nepůjdeme nikdy přes 42.000 pohybů," tvrdí Mikulecký.

Provozovatelé obou letišť vybírají poplatky za vzlety a přistání, což mnozí letci kritizují. Majitelé se brání, že tím omezují provoz tak, aby si okolní obyvatelé nestěžovali na hluk. V Letňanech se poplatky pohybují v průměru kolem 300 korun podle počtu lidí na palubě, v Točné vybírají tisícikorunu.

Letiště Točná koupila v roce 2008 firma Letecké muzeum Točná, jejímž hlavním vlastníkem je majitel portálu Seznam.cz Ivo Lukačovič. „V minulosti jsme měli kolem 6000 pohybů ročně, teď je to asi tisícovka," řekla ČTK za vlastníka Irena Zatloukalová. Počet vzletů a příletů majitel podle ní omezuje prostřednictvím poměrně vysokých poplatků. „Máme to tak nastavené kvůli zajištění klidu pro lidi bydlící v okolí," uvedla.

Točná slouží především sportovním a historickým letadlům, majitel do rozvoje letiště vynaložil asi deset milionů korun. Opravil a odklonil přistávací dráhu tak, aby se nelétalo přes zastavěné oblasti Cholupic, a rekonstruoval hangáry. Nyní plánuje vybudování zpevněné příjezdové cesty za asi pět milionů korun, výstavbu dalších hangárů či restaurace. Majitelé také dlouhodobě usilují o vytvoření sbírky historických letadel, domov by měl na Točné získat například letoun Lockheed Electra, který byl osobním letadlem zlínského podnikatele Jana Antonína Bati.