Barcelona vinou své zeměpisné polohy mezi horami je jakýmsi hrncem pod pokličkou, tudíž ji znečištění ovzduší trápí ve zvýšené míře. Řešení? Pokud od 1. prosince 2017 nebude mít auto ekologickou plaketu, nesmí do katalánské metropole v době vyhlášení smogové situace vjet.
Smogovou situaci vyhlašuje magistrát města 48 hodin předem. Na ekologickou plaketu nemají nárok benzinová vozidla registrovaná před rokem 2000 ani diesely před rokem 2006. Provinilcům pak hrozí pokuta až 100 eur (více než 2500 korun).

Barcelonská policie chce do roku 2019 nasadit do provozu samočinný systém, který bude pomocí kamer číst poznávací značky automobilů a automaticky rozesílat pokuty. Kromě biče je připraven i bonus v podobě zlevněné denní jízdenky na MHD za 1,80 eur (46 korun).
Zpřísnění čeká od Nového roku i aglomeraci Bruselu ohraničenou dálničním okruhem R0. Ta bude zapovězena vozidlům se vznětovými motory nesplňujícími normu Euro 3 nebo zážehovými motory bez normy Euro 2 a novější. K tomu, aby motorové vozidlo získalo příslušnou plaketu, je nezbytná on-line registrace.

Podobný systém už funguje v Antverpách. Na české motoristy se bude omezení vztahovat až od července 2018, pokuty však mohou dosáhnout až 350 eur.
Nízkoemisní zóny mají nejdelší tradici v Německu, kde platí ve více než padesátce měst. Stejnou cestou se vydaly také skandinávské země a Francie. K vjedu do francouzských zón ZCR je dokonce nutné mít vůz splňující normu Euro 4. Automobily starší 20 let pak mají paušálně smůlu.

Velkým problémem pro zahraniční motoristy je fakt, že plaketu je možné pořídit pouze elektronickou cestou a na vyřízení se běžně čeká i měsíc. Na místě se plaketa zakoupit nedá a například německá plaketa ve Francii nic neznamená.
Na druhém břehu lamanšského kanálu jdou ještě dále. Například v britském Oxfordu chtějí vyloučit auta se spalovacími motory z centra města už v roce 2020. K této řadě měst se chtějí přidat další metropole.
Český Ústřední automotoklub (ÚAMK) nicméně upozornil, že v praxi nemusí být reálné, aby obyvatelé evropských velkoměst za několik málo let kompletně obměnili svůj vozový park. „Takové miliony elektromobilů ani evropské automobilky nejsou schopny vyprodukovat,“ varoval ÚAMK.
