„Kolik stojí kapka benzinu?" ptá se řidič, který přijde k čerpací stanici. „Nic," odpoví mu obsluha. „Tak mi prosím nakapejte deset litrů."

Tenhle vtip se mezi lidmi šíří už dlouho, ve skutečnost ale motoristům moc do smíchu není. Pohonné hmoty opět zdražily. Za poslední týden šla cena nahoru o dalších 13 haléřů a podle zveřejněných údajů společnosti CCS se tak průměrné ceny benzinu i nafty usadily nad 38, respektive 37 korunami za litr.

„Ceny teď kulminují. Ale do dvou týdnů by se růst mohl zastavit nebo by ceny mohly začít klesat," odhadl pro Deník analytik společnosti Akcenta Miroslav Novák. V minulých dvou měsících cena pohonných hmot vystřelila skoro o tři koruny. Kopíruje tak růst cen ropy, kdy barel černého zlata z 90 dolarů vyskočil až na 116 dolarů. „Je ale obecně známá věc, že jakmile začnou ceny ropy klesat, u čerpacích stanic se to projeví až se zpožděním," upozorňuje Miroslav Novák.

Na čerpací stanice se teď chce zaměřit i ministr průmyslu Martin Kuba (ODS). Jako první krok hodlá nařídit společnosti ČEPRO, která je státním distributorem paliv, aby začala na internetu zveřejňovat přesnou strukturu ceny u svých čerpacích stanic EuroOil. Těch je 191. Měla by to být hozená rukavice pro ostatní. Existuje totiž obava, že kdyby stát přece jen sáhl ke snížení spotřební daně, čerpadláři by ušetřené peníze rozpustili ve svých maržích.

Dvě až tři koruny

Jen pro představu: Na litru benzinu či nafty mají benzinové stanice marži kolem dvou až tří korun. „U exponovaných čerpacích stanic třeba u dálnic může ale dosahovat i tří až čtyř korun na litr," přibližuje Pavel Šenych z ministerstva průmyslu. Naopak tam, kde je konkurence velká, je marže kolem koruny na litr.

Marže nicméně nejsou tou hlavní složkou. Hned po samotné surovině tvoří nejvyšší položku spotřební daň. Ta je třeba u nafty (udáváno v eurech na tisíc litrů) asi šestá nejvyšší ze států EU. Sociální demokraté už do sněmovny poslali návrh na snížení daně o 1,50 až 2,50 Kč na litr. Ministerstvo financí je však proti. Snížení daní by totiž muselo být vykompenzováno růstem poptávky, což je zatím nereálné.

Pro snížení daně je i sdružení autodopravců ČESMAD. Tím, že kamiony čerpají v cizině, stát podle sdružení ročně přichází o šest až osm miliard.

Pohonné hmoty a daně, podívejte se, kolik platíme.