„Chceme právní úpravu změnit tak, aby na jednu stranu odpovídala požadavkům evropského práva a na druhou stranu aby umožnila praktické fungování zejména menších aeroklubových letišť," řekl  Tomáš Pustina z odboru civilního letectví ministerstva dopravy, který se na vzniku vyhlášky podílel. Nově zavedená kategorie, která by se měla nazývat poskytování informací známému provozu, bude podávat podobné informace jako AFIS, nebude ale zatížena nárůstem administrativních úkonů a novými náklady pro letiště. Zároveň podle ministerstva nehrozí, že by se s jejím zavedením měla jakkoliv snížit bezpečnost letového provozu.

Nyní existují dvě kategorie informačních služeb, které letiště pilotům poskytují. Na velkých letištích je poskytována služba řízení letového provozu, kdy piloti letadel dostávají přesné informace o tom, kudy a jak se mají k letišti přibližovat. U kategorie AFIS mají rady informativní charakter. Pilot se například může dozvědět o pohybu na přistávací ploše letiště, nebo získá informace o zhoršených meteorologických podmínkách. Odpovědnost za případnou nehodu ale spočívá na pilotovi.

V Česku se nachází podle informací umístěných na internetových stránkách ministerstva dopravy zhruba stovka letišť. Většinou jde o malá vnitrostátní letiště určená pro sportovní létání, která jsou vlastněná aerokluby. Právě pro ně je určena nová kategorie.