Na nástup a masové používání elektromobilů se začínají připravovat také evropská velkoměsta. Španělské Ministerstvo průmyslu ve spolupráci s Úřadem pro diverzifikaci a úsporu energií spustilo ambiciózní projekt Movele s rozpočtem 10 milionů eur na podporu čistých automobilů. Zatímco zhruba 8 milionů eur je určeno na příspěvky kupujícím, kteří se rozhodnou investovat do elektromobilu nebo hybridního vozu, zbytek bude využit na výstavbu potřebné infrastruktury. Elektromobily totiž budou potřebovat síť rychlonabíjecích stanic, které dobijí baterie během několika minut.

Dobíjení v telefonní budce a bezplatná parkoviště

Jako pilotní město vybrali Španělé Madrid, Barcelonu a starobylé město Sevilla. Celkem by mělo do roku 2012 vzniknout přes 500 dobíjecích míst. V Madridu chystají i některá originální řešení - některé dobíjecí stanice nainstalují do asi 30 telefonních budek, které chtělo město pro malý zájem veřejnosti původně z ulic odstranit. Madrid také plánuje výstavbu bezplatných veřejných parkovišť pro elektromobily.

Francie investuje do elektromobilů miliardy

Ještě více peněz se do rozvoje elektromobilů chystá investovat Francie. Dva a půl miliardy eur nasměrovala do desetiletého výzkumu, podpory a vývoje infrastruktury pro elektrické automobily. Francie tak chce přispět k co nejrychlejšímu zavedení elektromobilů do běžného provozu. Peníze půjdou především na vytvoření sítě veřejných dobíjecích stanic. Do roku 2015 má ve Francii fungovat milion dobíjecích stanic pro elektromobily, do roku 2020 pak celkem čtyři miliony stanic. Část peněz bude rozdělena i na výrobu baterií a výrobce „zelených“ automobilů.

Jean-Louis Borloo, francouzský ministr pro energii, odhaduje, že v roce 2015 by elektromobily měli ve Francii představovat 16 procent nově koupených aut a v roce 2025 dokonce 27 procent.

Kombinace klasického motoru s elektromotorem

V České republice o výstavbě dobíjecích stanic uvažuje společnost ČEZ. „ Připravujeme se na výstavbu sítě dobíjecích stanic v České republice, jsme ve fázi hledání vhodných partnerů,“ řekl Tomáš Chmelík, manažer environmentálních produktů ČEZ a pokračuje: „Vnímáme elektromobilitu jako řešení, které začíná stále více vystupovat do popředí. Masovější provoz elektromobilů bude vyžadovat dobíjecí stanice, v jejich výstavbě cítíme obchodní příležitost.“

Podle odborníků budou přechodovým stupňem na čisté elektromobily takzvané plug-in hybrydy. Tedy automobily, které kombinují klasický motor na naftu či benzín s elektromotorem, jehož baterie lze dobíjet ze zásuvky. Na kratší vzdálenosti mohou jezdit na elektřinu, na delší spalovací motor. „Nejdříve snížíme spotřebu, a pak začneme jezdit i na něco jiného,“ je přesvědčen proděkan Fakulty elektrotechnické pražské ČVUT Pavel Mindl, který se specializuje na automobilovou elektrotechniku a elektroniku.

Vyměnit baterii zvládne robot za 80 sekund

Rychlé dobíjení baterií přitom není jedinou cestou, kterou se vývoj elektromobilů ubírá. Kalifornská firma Better Place u elektromobilů sází na jednoduchou výměnu celých baterií. V japonském Tokiu spustí v roce 2010 pilotní výměnnou stanici pro vozy největší tamní taxi služby Nihon Kotsu. Výměnná stanice není větší než myčka na auto a je plně automatizovaná. Jakmile řidič elektromobilu najede na určené místo na lince, robot vymění prázdnou baterii za plnou během 80 sekund. Prototyp výměnné stanice byl představen na japonském salonu elektromobilů v Jokohamě. Podobné stanice chce firma Better Place vybudovat i v Dánsku a v Izraeli.