Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Aféra Dieselgate dostihla i nejvyšší šéfy automobilky VW

Téměř tři roky po vypuknutí aféry Dieselgate tato nepříjemná záležitost pro největší evropskou (a v současnosti zřejmě i světovou) automobilku Volkswagen stále nekončí. Poslední obětí se stal Rupert Stadler, úřadující šéf značky Audi.

21.6.2018
SDÍLEJ:

Rupert Stadler, úřadující šéf značky AudiFoto: Audi

Policie mu na začátku června nejprve prohledala dům a tento týden v pondělí ho zatkla. Stadler byl podle řady indicií o celé problematice zakrývání skutečných emisí oxidů dusíku v motorech určených pro americké, ale i evropské či asijské zákazníky, s vysokou pravděpodobností podrobně obeznámen, přestože to nikdy nepřiznal a vždy tvrdil, že o tom rozhodli technici na pozicích pod úrovní představenstva.

Jenže nyní pětapadesátiletý manažer je ve své funkci již od roku 2007, přičemž ilegální software se pro dieselové motory Audi začal používat od modelového roku 2009. Poté se toto řešení objevilo i v motorech, které používaly divize osobních vozů Volkswagen, Volkswagen užitkové vozy, Seat či Škoda.

Přesto Stadler mnohá personální zemětřesení, která v koncernu od podzimu 2015 nastala, dosud obdivuhodně ustával. Nyní se ovšem stal nejvýše postaveným manažerem, který se v Německu ocitl za mřížemi. Obviněn má být právě z toho, že věděl o tom, že se vyrábějí a evropským zákazníkům prodávají auta s falešně udávanými emisemi.

Navíc se údajně měl snažit o ovlivňování vyšetřování, což tedy vedlo k rozhodnutí soudkyně o jeho zatčení a umístění do vazby. I nadále však za ním, podle oficiálních vyjádření, vedení koncernu stojí. Své funkce byl po zatčení zbaven jen dočasně. Prozatím ho zastupuje šéf prodeje značky Bram Schot.

Celá kauza se tak dostává do druhé fáze. Finanční stránka věci je totiž už víceméně uzavřena. Nejprve Volkswagen počátkem loňského roku podepsal dohodu s americkou vládou o zaplacení pokuty ve výši 4,3 miliardy dolarů (přes 90 miliard korun), a pak před pár týdny souhlasil s pokutou ve výši jedné miliardy eur (26 miliard korun) od německé prokuratury.

Ještě předtím ovšem v červenci roku 2018 akciová společnost Volkswagen docílila ukončení sporu s americkou agenturou pro ochranu životního prostřední EPA. Odškodnění za své počínání přišlo automobillku na 14,7 miliardy dolarů. Dvě třetiny z této sumy připadla přímo majitelům dotčených aut.

Stadler není první osobou z koncernu Volkswagen, která je aktuálně v souvislosti s upraveným software v dieselových motorech ve vězení. Tím prvním se stal v září loňského roku Wolfgang Hatz, který byl nejprve u značky Porsche, a pak i v celém Volkswagenu v letech 2007-11 šéfem oddělení pro vývoj motorů. Vloni v létě byl zadržen také Giovanni Pamio, manažer, z jehož úst měl údajně vyjít přímý příkaz zaměstnancům, aby vyvinuli matoucí software.

Justice však zásahla do života daleko většího množství funkcionářů tohoto německého automobilového koncernu. Minimálně dva již jsou v této chvíli pravomocně odsouzeni a v USA si odpykávají své tresty. Jsou jimi Oliver Schmidt, kterého zatkli během dovolené na Floridě, a James Liang. První z nich byl šéfem amerického oddělení pro dodržování regulací a předpisů a dostal v USA trest sedmi let vězení a pokutu 400 tisíc dolarů. Druhý – Robert Liang, což je bývalý ředitel pro vznětové motory VW v letech 2008 – 2016, odešel od soudu s trestem 40 měsíců vězení a povinností zaplatit 200 tisíc dolarů.

Minulý měsíc přišla další vlna obvinění. Hlavní "rybou", která uvízla v síti je bývalý generální ředitel koncernu Martin Winterkorn. Podle vyšetřovatelů věděl o podvodném softwaru a hrozícím skandálu minimálně několik měsíců, ale pravděpodobně více než rok, a nic neučinil k nápravě.

Společně s ním je vyšetřována i pětice dalších bývalých vedoucích pracovníků koncernu. Konkrétně se jedná o Richarda Dorenkampa, který byl také určitou dobu vedoucím oddělení motorů v koncernu, dále Jense Hadlera, který měl na starosti motory pro auty s logem VW, bývalého vedoucího vývoje značky VW Heinze-Jakoba Neussera, Berndta Gottweise, což byl školitel se zodpovědností za řízení jakosti a bezpečnosti produktů a konečně Jürgena Petera. Tento pracovník VW měl za úkol spolupracovat s americkými regulátory. Všichni jsou ovšem zatím na svobodě, protože Německo své občany do zemí mimo Evropskou unii nevydává.

I když se policii a soudům podaří najít viníky podvodů u vozů Volkswagen, případ se může dále větvit. V polovině června totiž německé ministerstvo dopravy nařídilo, že kvůli nepřípustnému software pro regulaci emisí musí být do servisů svolány statisíce aut. Média také spekulují, zda se přece jen nepodaří nashromáždit důkazy proti společnosti Bosch. Právě ona je totitž dodavatelem oné řídící jednotky, v níž se pak klamavý software vyskytoval. V USA sice již souhlasila s urovnáním žalob, což ji přišlo na zhruba osm miliard korun, ale svoji přímou vinu stále popírá.

Co je dieselgate?
Jedná se o zjednodušený název pro skandál, který vypukl v září 2015. Tehdy americká agentura pro ochranu životního prostředí EPA oznámila, že Volkswagen vybavoval své motory TDI speciálním softwarem. Ten uměl rozpoznat, že vůz se v danou chvíli podrobuje testům na složení výfukových plynů a upravil chování motoru tak, aby právě pro tu dobu snížil produkované emise oxidů dusíku. Volkswagen k tomuto řešení přistoupil, protože limity na jedované oxidy dusíku byly v té době v USA mnohem přísnější než v Evropě. Přesto byl software implementován i do aut pro evropské zákazníky. Nakonec byl kvůli tomu koncern Volkswagen nucen svolat do servisů po celém světě 11 milionů aut. Z toho bylo 1,2 milionů škodovek.

 

Autor: Radek Pecák

21.6.2018 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Doprava a logistika - Rozvoz léčiv 30 000 Kč

Rozvoz léčiv Dopravní společnost se sídlem v Praze, zajišťující rozvoz léčiv pro síť Dr. Max. Přijme řidiče sk. B. Nástup možný ihned. Stálé trasy, rozvoz firemní dodávkou.

Doprava a logistika - Řidič nákladního automobilu (LKW) 38 000 Kč

Práce v týdnu, když sobota-příplatek. Požadujeme: kartu řidiče, řidičský a prof. průkaz sk.C+E, spolehlivost, zodpovědnost, komunikativnost.

Vzdělávání a školství - Vzdělávání a školství Vychovatel 15 450 Kč

Vychovatelé (kromě vychovatelů pro osoby se speciálními vzdělávacími potřebami) Vychovatel/ka v dětském centru. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 15450 kč, mzda max. 23230 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Kontakt zasláním přihlášky do VŘ včetně životopisu a motivačního dopisu na e-mail vychovatelkakostelec@suz.cz do 31.7.2018., Bližší informace telefonicky PO - PÁ od 8:00 - 15:00 hodin., - ÚSO, - vzdělání v oboru zaměřeném na pedagogickou činnost, - komunikační znalost v RJ nebo AJ, - povinnost absolvovat psychotesty., Nabízené výhody:, - 5 týdnů dovolené, FKSP, 5 dnů indispozičního volna, rizikový příplatek 1 500 Kč/měs., benefity.. Pracoviště: Správa uprchlických zařízení mv - pracoviště, Rudé armády, č.p. 1000, 517 41 Kostelec nad Orlicí. Informace: Ivana Brandejsová, +420 494 323 803,778 498 332.

Informační technologie - Informační technologie Programátor 29 000 Kč

Vývojáři softwaru Vývojář softwaru. Požadované vzdělání: bakalářské. Pružná pracovní doba, úvazek: . Mzda min. 29000 kč, mzda max. 40000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Náplň práce:, -udržování, správa a rozvoj stávajících projektů;, -vývoj a realizace projektů nových., Požadujeme:, -samostatnost, flexibilitu, schopnost samostatně řešit zadané úkoly, ochotu a schopnost učit se novým znalostem., , Znalosti:, -práce s OS Linux, OS Windows–administrace, instalace, -programování webových PHP + MySQL aplikací, HTML + Javascript (jQuery), -orientace ve webových službách SOAP / JSON (REST/RPC), -základní orientace v problematice SSL komunikace a certifikace, , Výhodou je:, -orientace v OS Windows Enterprise, včetně generování obrazů pro specifický HW, -znalost JS frameworku jQuery Mobile, -schopnost tvorby mobilních aplikací pro systémy Android a iOS, -znalost síťových protokolů – TCP/IP, UDP, …, -schopnost programování v jazyce Delphi, -znalost programování v rozhraní .NET, -alespoň základní znalost systému Windows IoT, , Nabízíme:, -zajímavou a kreativní práci, -zázemí stabilní soukromé firmy s dominantním postavením na trhu a portfoliem vlastních výrobků, -firemní kurzy AJ, -stravenky, -dodatková dovolená, Nástup: ihned nebo dohodou. Pracoviště: Kadlec - elektronika, s.r.o. [724], . Informace: Ivana Lacková, +420 547 425 811.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Zachránění chlapci z thajské jeskyně.
20

V jeskyni jsme hráli šachy. Strach jsme neměli, vyprávěli zachránění chlapci

Migranti na trase přes moře, ilustrační foto
AKTUALIZOVÁNO
1 9

U pobřeží Kypru se potopila loď s migranty. Devatenáct lidí zemřelo

Clooney vydělal z herců nejvíce, ukázal žebříček. Pomohl mu prodej továrny

George Clooney vydělal za posledních 12 měsíců více než kterýkoli jiný herec. Jeho příjmy však netvoří pouze odměny z filmového průmyslu. Značnou část získal díky prodeji společnosti vyrábějící tequilu, které byl spoluzakladatelem. Žebříček sta nejlépe vydělávajících celebrit zveřejnil magazín Forbes.

Šílené podmínky. Berousek prodával tygry Vietnamcům kvůli čínské medicíně

/VIDEO/ Kauza "Tygří oko" vyústila v obří operaci TROFI a už dostává konkrétní obrysy. Celníci ve spolupráci s policií a Českou inspekcí životního prostředí odhalili nelegální obchodování s chráněnými zvířaty. Obviněni jsou tři muži, jeden z nich je už ve vazbě. Podle všeho chovatel Ludvík Berousek dodával tygry do tržnice SAPA, aby je pak mohli Vietnamci prodávat na černém trhu jako produkty čínské medicíny.

V Beskydech stále silně prší. Meteorologové vydali varování

Výstrahu v podobě extrémního stupně nebezpečí kvůli vydatným dešťům vydal Český hydrometeorologický ústav pro oblast Moravskoslezského kraje.

Kontroly na německých hranicích? Pouze dočasně, jinak je to selhání, říká Zeman

Případná kontrola na německých hranicích kvůli migraci by měla být pouze dočasná. Pokud by byla trvalá, svědčilo by to o selhání politiků. Prezident Miloš Zeman to dnes řekl v rozhovoru ČTK.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT