„Velká část měst se rozhodla k systému připojit, ale ne všechna. Zapojují se zejména ta, kde MHD slouží často i pro dopravu mezi městy,“ uvedl Antonín Macháček ze Sdružení dopravních podniků. Podle něj takové opatření zvýší prokazatelnou ztrátu, kterou budou muset města dopravním podnikům doplatit.

Hlouběji do pokladny

Na vlnu slev naskočilo před několika dny například Brno. Tamní městská rada schválila změny v tarifu MHD, které odpovídají 75procentním vládním slevám pro studenty a seniory. Město odhaduje, že kvůli tomu bude muset připlatit dopravnímu podniku zhruba 20 milionů korun ročně. Podobně k věci přistoupily i České Budějovice, Ústí nad Labem nebo Liberec. Jiná města, například Ostrava, se teprve rozhodují. „Zatím nelze říci, jak bude nový tarif vypadat,“ uvedla mluvčí Dopravního podniku Ostrava Karolína Rycková.

Zavádění slev se přitom zdaleka netýká jen krajských měst. SchválilY je už třeba Česká Lípa, Jablonec nad Nisou, Turnov nebo nejnověji Orlová. Některá města jdou i nad rámec vládních slev a dětem i seniorům odpouštějí jízdné úplně. Příkladem může být Havířov. Hromadné dopravy ve městech se přitom vládní nařízení netýká, což znamená, že stát na vzniklou ztrátu městským dopravním podnikům v zásadě nepřispěje. Přesto některá města s vládní podporou počítají.

Levnější městská doprava

„Budeme se snažit převést co nejvíce linek do příměstské dopravy. Spousta linek končí na okraji města, můžeme je protáhnout o kus dál,“ vysvětlil náměstek libereckého primátora Tomáš Kysela. Otázkou ale je, jak s tím naloží ministerstvo dopravy. K podobným „kulišárnám“ mohou sáhnout i další města, čímž by se státem původně předpokládané šestimiliardové náklady výrazně navýšily.

Nezlevní

Naopak jiná města se změně tarifu brání. Argumentují mimo jiné tím, že vybrané skupiny jsou už dostatečně zvýhodněny. To je případ Hradce Králové.

Ke kritikům současné vlny slev patří i prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě Miroslav Vyka. „Politici by se měli snažit veřejnou dopravu, a tedy i tu městskou, rozvíjet ke spokojenosti všech obyvatel tak, aby byla atraktivní, pohodlná, dostupná, nabízela dostatečný komfort a jízdní řád odpovídal potřebám mobility obyvatel. Z tohoto důvodu je potřeba rozšiřovat nabídku služeb pro cestující, zvyšovat kvalitu veřejné dopravy, stejně jako více investovat do zajištění čistoty ve vozidlech a na zastávkách. Ani jedno z toho další slevy na jízdném nepřináší,“ říká Vyka.