Senzory minibusu, jehož dokáží jeho baterky dostat až do vzdálenosti 60 kilometrů, samy dokáží detekovat nebezpečí a vyhnout se překážce, či před ní bezpečně zastavit. Jak čidla fungují a co vlastně minibus ve svém okolí vidí, můžou cestující sledovat na obrazovkách v interiéru vozidla.

Pro ty, kteří mají strach z toho, že robotický mozek nezvládne správně svoji práci a cesta skončí karambolem, má Dallal dobrou zprávu. Na celou jízdu totiž dohlíží operátor, který převezme řízení v případě situace, jež by vozidlo nedokázalo vyřešit. „Není tedy třeba mít žádnou obavu. Standardně však minibus využívá radary, senzory a dokáže sám zastavit třeba i před dítětem nebo zvířetem, které zrovna vběhlo na vozovku,“ dodal Dallal.

FutureTech City v Říčanech u Prahy ve čtvrtek 23. června 2022.
Autobus, který nepotřebuje řidiče. Supermoderní MHD dorazilo i do Česka

Zatím se lidé mohou s předzvěstí budoucnosti autobusové dopravy povozit v dolní části Výstaviště. Cena za zhruba desetiminutovou jízdu vyjde na 50 korun na osobu. „Máme tu však i rodinné vstupné do dvě děti a čtyři dospělé. Tento balíček stojí sto korun,“ uvedla mluvčí Výstaviště Linda Antony.

Evropský trend 

Samotný autonomní autobus však není součástí Pražské integrované dopravy (PiD) a jízdu s ním si člověk musí předem zamluvit na stránkách Výstaviště, kde nalezne QR kód pro aktivaci a zamluvení jízdy. „Sice zatím nejsme součástí PiD, ale co není, může v blízké budoucnosti nastat.  

Praha se však tímto krokem zařadila mezi další pokroková evropská města, která testují vymoženosti této nejmodernější mobilitní technologie a způsoby jejich integrace do sítě městské hromadné dopravy,“ uvedl Dallal a přiznal, že o autonomní minibusy projevila zájem také další města v republice.

Bez řidiče. Unikátní robot pomáhá pěstitelům přímo ve vinici. Při vinohradnickém jarmarku Kázání ve vinici na Břeclavsku představili také elektro herbicid. Stroj likviduje plevel dávkou elektrického proudu. Bezpečně a bez nutnosti chemického postřiku.
VIDEO: Sbohem chemii. Robot Bakus okope vinici, další stroj ničí plevel proudem

Zatímco Praha je prvním českým městem, kde lze na autonomní autobus v ostrém režimu narazit, tak stále více evropských měst experimentuje nebo plánuje vyzkoušet technologie kyvadlové dopravy bez řidiče.

Například minulý týden estonský Tallinn oznámil, že autonomní autobus nasadí na takřka dva kilometry dlouhou trasu v západní části města. Další evropská města, jako například skotské město Inverness a italský Turín, rovněž nasadí autonomní autobusy do testovacího provozu.