List s odkazem na své zdroje uvedl, že se hodnota transakce pohybuje okolo 200 milionů korun. Tatra navíc prý jedná s jordánskou armádou o rozšíření kontraktu až na dodávku 300 kusů podvozků s motorem. Hodnota zakázky by se v takovém případě blížila jedné miliardě korun.

"Můžu potvrdit, že kontrakty pro Jordánsko plněné v tomto roce by mohly být ještě výrazně vyšší, ale nechceme vytvářet žádná očekávání," vysvětluje Andrej Čírtek, mluvčí společnosti Czechoslovak Group, do níž Tatra patří.

Nejen velkosériová výroba

Kopřivnická Tatra se na rozdíl od svých konkurentů nezaměřuje na velkosériovou výrobu. Namísto toho vyrábí v menších sériích vojenské i civilní speciály s unikátními podvozky na míru požadavkům zákazníka. Osmdesát procent produkce automobilky je určeno k exportu.

Nejde však o první obchod v Jordánsku. Již v letech 2015 a 2016 dodala kopřivnická Tatra do Jordánska více než stovku speciálních podvozků pro vojenská vozidla jordánské armády. Na těch si pak místní společnost KADDB stavěla vlastní vojenská vozidla. Tehdy šlo o kontrakt za 800 milionů korun.

Tatru, která v roce 2013 skončila v konkurzu, koupili podnikatelé Jaroslav Strnad a René Matera. Už v roce 2015 ale vykázala zisk 390 milionů korun, což tehdy oběma majitelům pokrylo veškeré náklady na koupi a rozjezd automobilky.

V roce 2017 se však objevily první problémy. Strnad tehdy v rozhovoru pro Hospodářské noviny uvedl, že očekávaná výroba 1700 aut nebyla reálná. Firma jich tehdy vyrobila 1481, což ale nakonec bylo o 12 procent více než rok předtím. V roce 2018 však vyrobila jen 851 kusů vozů - spadají sem vozidla i podvozky, informují Hospodářské noviny. Letos tak chce výrazněji růst.

Vývoz po celém světě

Firma své vozy a speciální podvozky vyváží od Nového Zélandu přes Indii a Saúdskou Arábii až po západní Evropu. Kromě standardizovaných modelových řad vyrábí Tatra i speciální nákladní vozidla na míru požadavkům zákazníka. Tatra zaměstnává na 1200 zaměstnanců, dalších více než 600 pracuje v dceřiném podniku Tatra Metalurgie zaměřeném zejména na slévárenství a kovárenství.

Czechoslovak Group vlastní rovněž automobilku Avia. Loni v srpnu však firma oznámila, že výrobu nákladních vozů Avia zastavila. Stalo se tak kvůli tomu, že zájem o ně nedosáhl očekávané úrovně, produkci prý prodražují například i požadavky na omezování emisí. Firma ale bude dál dodávat náhradní díly uživatelům vozidel Avia a zaměří se také na elektromobily.