Mezi důvody odmítnutí žádosti ze strany inspekce patřilo například to, že ve sporu již rozhodoval soud, navrhovatel nebyl spotřebitel či návrh byl podán po uplynutí lhůty jednoho roku od prvního uplatnění práva u prodávajícího.

„Nejčastěji se žádosti o zahájení mimosoudního řešení sporů týkají neuznané reklamace spotřebního zboží, problémy v e-commerci, sporů ze služeb (smlouvy o dílo, cestovní smlouvy, pojišťovnictví)," dodal Fröhlich.

Řešení sporů pomocí konciliace

Do ledna byl pro spotřebitele soud jedinou cestou, jak řešit spor s obchodníkem a domoci se práv. To byla často pro obě strany zdlouhavá, finančně nákladná a pro spotřebitele i stresující cesta.

V mimosoudním řešení sporů jde o tzv. konciliaci (usmíření), během níž pracovník ČOI vede strany k urovnání sporu jako nezávislý prostředník, který jim je případně nápomocen radou a názorem. Ve sporu ale rozhoduje. Výsledkem řízení je v úspěšném případě uzavření soukromoprávní dohody stran.

Jak řešit spor mimo soud? 

Mimosoudní řešení může být zahájeno pouze na základě návrhu spotřebitele. Ten může návrh podat do jednoho roku ode dne, kdy u prodávajícího poprvé uplatnil své právo, např. reklamaci.

Řízení je bezplatné a své náklady by si měly hradit strany samy. Prodávající má povinnost se k návrhu do 15 dnů vyjádřit a oznámit, jestli se řízení zúčastní. Lhůta pro ukončení mimosoudního řešení by u většiny případů neměla překročit 90 dní.

Čtěte také: dTest žaluje O2 kvůli změnám podmínek datových tarifů