Kontroloři prověřovali účty ministerstev průmyslu a obchodu, pro místní rozvoj a životního prostředí. „Náklady ministerstev nejvýrazněji rostly u konzultačních, poradenských a právních služeb," uvedla mluvčí Nejvyššího kontrolního úřadu Olga Málková.

Nešlo přitom jen o jednotky procent. Ministerstvu pro místní rozvoj se v letech 2010 až 2012 zvýšily náklady za poradce a právníky o 44 procent, což je v porovnání s dalšími dvěma ministerstvy ještě málo. Ministerstvu průmyslu 
a obchodu se tyto náklady zvýšily o 67 procent a životnímu prostředí dokonce o 91 procent.

Podle Málkové si úřad pro životní prostředí nechal externí společností zpracovat plán odpadového hospodaření ČR za 1,6 milionu korun. „Přitom právě ministerstvo životního prostředí je ústředním garantem odpadového hospodářství v Česku a na jeho odboru odpadů v té době pracovalo minimálně 17 lidí," upřesnila Málková.

Mluvčí ministerstva Matyáš Vitík ovšem oponuje, že ministerstvo si nechalo zpracovat jen dílčí podklady k plánu, ne plán samotný. „Vzhledem k rozsahu plánu odpadového hospodaření ČR a omezeným personálním kapacitám odboru odpadu byla v roce 2011 a 2012 vyhodnocena potřeba vyžádat si zpracování některých podkladů externími odbornými subjekty," vysvětlil mluvčí.

Nehospodárnost

Podobně vyšší náklady vysvětluje i ministerstvo průmyslu a obchodu. Tomu kontroloři vytýkají, že si nechalo advokátní kanceláří zpracovat věcný návrh zákona za 239 tisíc korun. Přitom v té době mělo na příslušném odboru ekologie zaměstnaných 24 lidí. Stejně tak ministerstvo zaplatilo 2,1 milionu korun za zajištění výběrového řízení na pozice šesti ředitelů zkušebních ústavů. „Ministerstvo přitom v té době mělo personální odbor s 18 zaměstnanci," doplnila Málková.

Mluvčí ministerstva Tomáš Paták kritiku odmítl. Podle něho totiž úřad nedisponoval na zpracování věcného záměru zákona o zpětném odběru odpadu vybraných výrobků příslušnými specialisty. „Vzhledem ke značné specifičnosti problematiky byla proto věc řešena formou externího zpracovatele," doplnil.

Ministerstvo pro místní rozvoj zase zaplatilo za třístránkové stanovisko advokátní kanceláři 240 tisíc korun a dalších 1,1 milionu za zpracování pravidel k centralizovanému zadávání veřejných zakázek. V tu dobu však podle NKÚ na příslušných odborech zaměstnávalo 48 lidí. Ministerstvo však argumentuje tím, že se jedná o odborně velmi náročný materiál, proto se obrátilo na odborníky zvenku.

Kolik stojí rada