Kromě zlepšení bezpečnosti si ministerstvo dopravy a Správa železniční dopravní cesty od modernizace slibují zvýšení rychlosti železnice, zlepšení podmínek pro tvorbu jízdního řádu osobní dopravy, úsporu energie a úsporu provozních zaměstnanců.

V roce 2013 investice do železničních přejezdů dosáhnou celkem 702 milionů korun, o rok později to bude 1,23 miliardy korun. "V současné době plně hradíme zabezpečování přejezdů z národních zdrojů, zatímco v budoucnu půjde o kofinancování z evropských zdrojů ze 70 až 80 procent," uvedl Dobeš. Z operačního programu Doprava půjde na modernizaci v obou letech 714 milionů korun.

V Česku je 979 železničních přejezdů, kde je kvůli nedostatečným rozhledovým podmínkám trvale snížena maximální rychlost vlaků až na 10 km za hodinu. V místech, kde jsou dobré rozhledové podmínky, je pak rychlost omezena na 60 km za hodinu. "Při zpomalování a zrychlování vlaků (na přejezdech) dochází k poměrně razantnímu navýšení nákladů na energii," uvedl Dobeš. Ročně tak lze ušetřit na elektřině podle něj až 80 megawatthodin. Řadu přejezdů také po modernizaci nebudou muset obsluhovat zaměstnanci SŽDC, což přinese další úspory.

V první vlně modernizace v roce 2013 má být podle MD opraveno 139 přejezdů na 12 tratích. Půjde například o tratě Praha-Vrané nad Vltavou-Čerčany, Rokycany-Nezvěstice nebo Břeclav-Znojmo. V roce 2014 ministerstvo plánuje rekonstrukci dalších 246 přejezdů. Půjde například o tratě Olomouc-Opava východ, Ostrava-Valašské Meziříčí nebo Čerčany-Světlá nad Sázavou.

V loňském roce šlo na zvýšení bezpečnosti železničních přejezdů ze Státního fondu dopravní infrastruktury 546 milionů Kč, letos to bude 455 milionů Kč. Za poslední tři roky zemřelo na českých železničních přejezdech při dopravních nehodách 105 lidí, z toho 22 v letošním roce.