Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Miroslav Lukeš: Část obchodníků karty nechce, odkryly by šedou ekonomiku

Praha /ROZHOVOR/ – O co později začali Češi používat platební a kreditní karty, o to mohutnější byl jejich nástup. V mnoha oblastech jsme západní země nejenom dohnali, ale pokud jde 
o bezkontaktní placení, jsme dokonce před nimi. Jestli vyjde plán ministra financí na zavedení elektronické evidence tržeb, mohl by se počet míst, kde zaplatíte kartou, ještě zvýšit. Podle šéfa tuzemské pobočky MasterCard Miroslava Lukeše je Česko na elektronickou evidenci tržeb připraveno a technicky spuštění tohoto největšího novodobého projektu nic nebrání. Jak ale Miroslav Lukeš říká v rozhovoru pro Deník, bezhotovostní platby budou mít vždy i svoje odpůrce: „Když platíte kartou, tak je platba evidována, a to se některým lidem nemusí hodit."

24.3.2015 3
SDÍLEJ:

Miroslav Lukeš. Foto: Deník/Martin Divíšek

Kdybych teď otevřel peněženku šéfa kartové společnosti, kolik hotovosti v ní najdu?

Po pravdě, peněženku u sebe nemám. Ale mám tu mobil, na kterém mám platební nálepku a tou zaplatím na všech kontaktních i bezkontaktních terminálech. Přímo v mobilu mám naši aplikaci MasterCard Mobile, se kterou zaplatím téměř všude na internetu, takže peněženku s sebou dneska nenosím.

Aspoň nějaké drobné na parkování jsou přece potřeba.

To ano, ale drobné mám 
v autě. Jinak u sebe nosím tři karty a občanský průkaz.

Vzpomněl byste si, kdy poprvé 
v životě jste držel v ruce reálnou platební kartu?

To už je dávno, poprvé to bylo v roce 1995. Tehdy u nás karty začínaly a sloužily výhradně k výběru z bankomatu, od té doby se ale Česká republika nesmírně posunula dopředu. Nejenže doháníme Západ v bezhotovostním placení, ale dokonce jsme západní země předběhli v inovacích, hlavně v počtu bezkontaktního placení. U bezkontaktních plateb jsme na špici Evropy
a to samé platí pro digitální platby, v nich jsme dokonce absolutní jedničkou na světě. Myslím tím platbu pomocí digitální sítě MasterPass. Prostě za posledních dvacet let se tu udělal obrovský kus práce
a jsme rádi, že jsme u toho byli, protože MasterCard bylo první platební schéma v ČR. Dík samozřejmě patří i bankám, protože bez jejich zásluhy by se to tu tak nerozšířilo.

Jací jsou Češi ve vztahu ke kartám? Býváme opatrní k bankám, a když slýcháme různé zprávy o ukradených penězích 
z karet, na klidu to nepřidá.

Češi obecně velmi dobře přijímají technologické novinky a zároveň postupně mizí obavy z používání karet. Jsme země, která má jedno 
z nejmenších procent zneužití karet vůbec, jak u bankomatů, tak při placení na internetu či terminálech. Jsme navíc čím dál pohodlnější národ, což vidíme právě na masivním nástupu bezkontaktních plateb. Češi zjistili, že je to pohodlnější, dneska už se bezkontaktně pomocí pouhého pípnutí provádí každá druhá operace. Roli v tom hraje to, že při drobnějších platbách nepotřebuji zadávat PIN kód, a důležitý je i fakt, že nedáváme kartu z ruky a máme ji stále pod kontrolou. V tom je vidět naše česká obezřetnost. Stejné je to i v případě digitálního placení mobilem pomocí MasterCard Mobile. Nemusím nikde dávat číslo karty, jen naskenuji QR kód a zaplatím.

Kam se to posune do budoucna?

Za velký trend považujeme mobilní nakupování. Češi si postupně velmi oblíbili chytré mobily a čím dál více transakcí se přesouvá právě do mobilů. Mimochodem, nejpopulárnějším obchodníkem na MasterCard Mobile jsou nyní České dráhy. Utíkám na vlak a jednoduše si pomocí pár kliknutí koupím jízdenku přímo do mobilu, bez čekání 
u pokladny, bez hledání drobných i bez zadávání nějakých čísel karty. Na tom se ukazuje, že Češi si rádi najdou cestu 
k pohodlí.

Na druhou stranu ty obavy ze zneužití karet existují. Kolik teď investujete do zabezpečení?

Do bezpečnosti a inovací se teď investují řádově miliardy korun. Jednak se zlepšuje fyzická bezpečnost, kdy se na bankomaty montují různá dodatečná zařízení proti možnosti zkopírování karty, ale vedle toho se zlepšuje i povědomí lidí. Objevuje se už jen málo případů, kdy si lidé píší PIN kód přímo na druhou stranu platební karty. A pokud jde o nás, my investujeme obrovské částky na detekci podvodů.

Co přesně znamená detekce podvodů?

Do našich počítačových systémů zavádíme prvky umělé inteligence. Jsme schopni na dálku odhadnout, že vaše karta je zneužívaná, například v nějaké exotické zemi, a v tom případě zablokujeme transakci. V reálu to funguje tak, že vezmete obrovské množství mnoha miliard transakcí a snažíte se porovnat podvodné transakce 
s těmi, které teprve vykazují znaky podvodu. Prostě se snažíme naučit, jak podezřelé transakce co nejdříve zablokovat.

Dneska kartou zaplatíte v obchodních centrech, na benzince, ale nezaplatíte s jednou výjimkou na poště, v malých krámcích. Obchodník vám řekne, že nechce platit mezibankovní poplatky. Kdy se to změní?

Je to průběžná změna 
a troufám si tvrdit, že během následujících tří let dosáhneme dalšího výrazného rozvoje akceptace karet. Je pravda, že kartou nezaplatíte na poště ani na úřadech, ovšem jsme 
v kontaktu se státem a sledujeme ochotu otevřít platební místa, minimálně na poštách. Kde vidíme rezervu, jsou některé méně zákaznicky orientované služby, například lékaři. Ale i v jejich případě věřím, že jak roste sebevědomí spotřebitelů, tak budou jednou požadovat terminály také ve zdravotnictví. Vedle toho je tu ovšem i segment šedé ekonomiky. Dneska není problém v mezibankovním poplatku ani ceně terminálu, který si obchodník koupí, „problém" je v tom, že když platíte kartou, tak je platba evidována, 
a to se některým lidem nemusí hodit. Myslím však, že šedá zóna hodně vymizí společně 
se zavedením elektronické evidence tržeb.

Evidenci tržeb vláda podporuje, je to hlavní plán a úkol pro Andreje Babiše a jeho tým. Ministr financí už dal najevo, že v přípravě a testování elektronických tržeb mu pomáhají kartové společnosti. Jak zatím testy vypadají, jsme schopni tak obří projekt zavést?

Jsme. Když to vztáhnu na MasterCard, tak se můžeme pochlubit, že jsme nyní nejrychlejší sítí pro placení. 
A síť, kterou ministerstvo financí hledá, má obdobu 
i v naší. Koneckonců jsme schopni a ochotni poskytnout naše technologie státu, protože chceme podpořit boj proti šedé ekonomice i rozvoj technické infrastruktury u nás. Nabízíme ministerstvu financí informační výpomoc a zatím vše funguje dobře.

V zákoně je zatím napsáno, že nejdelší doba, kdy musí přijít unikátní kód na účtenku, budou dvě sekundy. Je to reálné, nečekají nás fronty u kas?

Tyhle obavy jsou dávno rozptýlené používáním bezkontaktních technologií. Tam trvá celá transakce pouhé milisekundy a myslím, že pro elektronickou evidenci tržeb se není třeba bát prodlení. Naopak, když dnes platíte hotovostí a hledáte drobné, je to pomalejší než platba kartou. To hledání bankovek a mincí při placení si sami neuvědomujeme, ale dobře si to uvědomují lidé, co stojí ve frontě za námi. My jako karetní společnosti musíme být rychlí, protože dneska obhospodařujeme i oblast dopravy. Třeba požadavek Londýna, když zaváděl platební karty v dopravě, byl, aby zákazník byl odbaven během maximálně poloviny sekundy, a to karty bez problémů splnily.

Evidence tržeb se týká především obchodníka či hospodského, kteří si musejí pořídit nějaké zařízení, třeba i váš mobilní terminál, jež je propojí přes internet s finanční správou 
a zároveň vytiskne účtenku. Kolik takové zařízení orientačně stojí?

Cena terminálu je dnes řádově tisíce korun, ale pracujeme i na možnosti, aby obchodníci mohli platit měsíční paušál. Je to podobné, jako když mobilní operátoři nabízejí dotované telefony a cena za to zařízení se rozloží do měsíčních plateb, čili snažíme se najít model, který by byl co nejvýhodnější hlavně pro malé podnikatele. Chceme, aby terminály byly levné, jednoduché na obsluhu a dostupné 
i pro ty nejmenší.

Jenže obchodníky odrazují mezibankovní poplatky, nechtějí bankám platit dvě tři procenta. Sníží se poplatky s rozšířením bezhotovostních plateb?

Otázka poplatků je dnes do jisté míry přeceňována. Velká část obchodů karty akceptuje už nyní, a jak říkám, je tu 
i část obchodů, která karty nechce, protože by to odkrylo šedou zónu ekonomiky. S tím, jak nyní dojde k nařízenému poklesu mezibankovních poplatků podle nařízení EU, dojde i ke zlevnění přijímání karet a očekáváme, že obchodníci dostojí svým závazkům 
a budou podporovat rozvoj přijímání karet a rozšíření celého systému. Náklady na bezhotovostní placení jsou už dnes levnější, než když musíte pracovat s hotovostí.

V zemích, kde zaváděli evidenci tržeb, se snižovaly daně. Uvítal byste jako ekonom, kdyby stát motivoval zákazníky tímto směrem?

Z pohledu ekonoma bych souhlasil, protože složená daňová kvóta je u nás poměrně vysoká. Problém není v objemu daní, ale v efektivitě toho výběru a tomu může rozšíření platebních karet a elektronická evidence pomoci. Například v Jižní Koreji při bezhotovostní platbě zákazník dostal bonus ve formě nižší DPH proti tomu, než kdyby platil hotově. Vždycky je třeba hledat motivaci na obou stranách. Stát samozřejmě může donutit provozovny mít terminál na karty, ale těžko donutí zákazníky, aby si brali účtenky. Některé státy využívají účtenkovou loterii, která je úspěšná v Asii, ale nebyla příliš úspěšná na Slovensku. Myslím, že Čechy je lepší motivovat jinak, a to nějakou odměnou, která přijde hned na místě při nákupu.

Vaše společnost nyní jako první v ČR zavádí možnost bezhotovostního placení otiskem prstu. Oč přesně jde, není takový systém zneužitelný?

Platba pomocí otisku prstu funguje v naší digitální peněžence MasterPass, tu otevřete dotykem prstu v chytrém mobilním telefonu, který ale musí disponovat čtečkou prstů. Následně pak každou transakci na internetu potvrdíte otiskem, čímž se provede platba. Tím, že zaplatím prstem, zvyšuji bezpečnost, protože si nemusím pamatovat heslo, nikam ho nezadávám, a tím pádem je těžší takový systém jakkoliv zneužít. Spolupracujeme na tom s firmami Apple a Samsung a už nyní máme desítky tisíc uživatelů. Věřím, že do tří až pěti let se z toho stane preferovaný nástroj při placení.

Autor: Jan Klička

24.3.2015 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

SERVIS

Řemeslné práce - Řemeslné práce Svářeč 21 000 Kč

Svářeči svářeč kovů. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Třísměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 21000 kč, mzda max. 28500 kč. Volných pracovních míst: 4. Poznámka: KO: Tůmová Lenka Ing., tel.: 553 872 173 - volejte PO - PÁ 8:00 - 14:00 hod., e-mail: tumova@ostroj.cz., Požadujeme: vyučen ve strojírenském oboru, znalost čtení technických výkresů podmínkou, platné svářečské oprávnění (CO2) podmínkou, platné paličské oprávnění výhodou, praxe s drážkováním svárů pro UT drážkovací elektrodou výhodou., Pracovní doba: ranní 6:00 -14:00 hod., odpolední 14:00 - 22:00 hod., noční 22:00 - 6:00 hod., pracoviště: Opava. , Náplň práce: provádí samostatné svařování dílců a úpravu po svařování, provádí samostatné čtení a činnosti dle technické dokumentace, provádí nahřívání dílců.. Pracoviště: Ostroj a.s., Těšínská, č.p. 1586, 746 01 Opava 1. Informace: Lenka Tůmová, +420 553 872 173.

Dělnické profese - Přijmeme malíře lakýrníky 35 000 Kč

Přijmeme dva malíře a lakýrníky pro práci v Praze. Nevyučené zaučíme.

Gastronomie - Kuchař/kuchařka 35 000 Kč

Restaurace v centru Brna hledá kuchaře/ku na HPP s možností ubytování. Práce krátký/dlouhý týden. Jedná se především o českou a steakovou kuchyni.

Gastronomie - Kuchaře do Lavičky 30 000 Kč

Přijmeme kolegu na místo pomocného kuchaře, který zajistí organizaci výdeje + grill + přílohy a bude umět zaskočit i na pánve. Krátký/dlouhý týden, 30-35.000 Kč čistého. Jsme pohodový, profesně zdatný kolektiv, osobní přístup, fér jednání.


Roman Knap a Lubomír Metnar
3 7

Snižte náklady, přidejte listonošům. Metnar pověřil nového šéfa pošty

Obžalovaný bývalý novinář Martin Chlouba u ústeckého krajského soudu.
1

Byla jako moje dítě, řekl muž obžalovaný z vraždy školačky v Doubici

Uspěje Škoda v Indii? V zemi si už vylámali zuby jiní velcí hráči

Skutečně velké sousto čeká škodovácké inženýry v Indii. Pracovníci vývojového centra v Mladé Boleslavi se v případě schválení investice dozorčí radou společnosti Volkswagen stanou přímo zodpovědnými za kompletní vývoj nových typů vozů značek Škoda a Volkswagen pro indický trh a v budoucnosti i další rozvojové trhy. Současně by Škoda měla převzít výrobní závod ve městě Pune a s ním i zodpovědnost za celý zdejší trh, včetně prodejní a servisní sítě.

Potřebujeme peníze, žádá Barcelona o pomoc pro migranty. Nemá pro ně místo

Loď Aquarius, která v neděli s podporou dalších plavidel dopravila 629 uprchlíků do Španělska, svou úlohu splnila. Nastávají však další problémy – například Barcelona, jež hodlá přijmout zhruba stovku z nich, bude jen složitě hledat ubytovací prostory.

Gól, jásot, otřesy. Mexičtí fanoušci oslavovali tak, že rozechvěli zem

Včerejší branka do sítě Německa, která rozhodla o překvapivém vítězství Mexika, jistě vykouzlila úsměv na tváři nejednomu příznivci. Nejvíce však slavili v metropoli Mexico City, kde podle americké CNN došlo i k lehkým otřesům půdy.

Atentátníci na Heydricha mají nový pomník. Věnce před kostel kladly stovky lidí

Stovky lidí včetně politiků si v pondělí dopoledne u kostela sv. Cyrila a Metoděje v Resslově ulici v Praze připomněly památku parašutistů, kteří v roce 1942 uskutečnili úspěšný útok na říšského protektora Reinharda Heydricha. V poledne zástupci Prahy 2 odhalili na chodníku naproti kostelu, v němž po hrdinném boji atentátníci zahynuli, pamětní destičky připomínající padlé parašutisty. Od atentátu na Heydricha letos uplynulo 76 let.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT